středa 14. července 2010

Důležitost náboženství ve vašem životě

65 komentářů:

  1. Kdo je překvapen, ať zvedne ruku...

    Smutný primát...

    OdpovědětVymazat
  2. Smutný? Já to vidím právě naopak. Žel ani to tento národ nezachrání od jeho sbírky bídných vlastností.

    OdpovědětVymazat
  3. Divil bych se, Yamato, když byste měl duchovní radost tam, kde ji mám já, a truchlil tam, kde truchlím já...

    Jen si pak nesmíte protiřečit. "Po plodech je poznáte!" Je-li český národ z takové části ďáblovo stádo, jsou jeho odpudivé vlastnosti přirozeným důsledkem věcí. Je to samozřejmě generalisace a připouštím, že znám plno charakterních a láskyplných atheistů (a křesťanů, nehodných toho jména)...

    OdpovědětVymazat
  4. Nemyslím si, že nedostatek víry v jakési (bez urážky) "neprokazatelné indiferentní něco" souvisí s oněmi nehodnými vlastnostmi...to by to v Africe a dalších vypadalo podle toho grafu úplně jinak.

    IMHO je problém s nedostatkem víry v sebe...ale to už je vlastně čirý satanismus a to bych chtěl asi moc :-) Češi rozhodně nejsou ďáblovo stádo...ono ostatně stádo...ovce...ne, ne, Ďáblovo stádo je Oxymóron!

    OdpovědětVymazat
  5. znám plno charakterních a láskyplných atheistů (a křesťanů, nehodných toho jména)

    No ale pak vyvstává otázka jak velký má víra v tomto ohledu význam, když vše stejně nakonec závisí na konkrétním jedinci.

    A další otázka. Jaký je rozdíl v božím přístupu ke křesťanovi, který je nehodný toho jména, a k láskyplnému atheistovi. Který z nich má např. větší hodnotu?

    OdpovědětVymazat
  6. No a proč je řeč jen o křesťanech?

    OdpovědětVymazat
  7. Yamato:

    Ovce ne. Kozlové. "I oddělí jedny od druhých, jako pastýř odděluje ovce od kozlů, ovce postaví po pravici a kozly po levici." (Mt 25:32-33)

    IMHO je problém s nedostatkem víry v sebe
    Pokud "vírou v sebe" myslíte sebevědomí, pak ano. Naopak "víra v sebe" jako opak "víry v ...(např. neprokazatelné indiferentní něco)" je v Česku myslím rozšířenější než na Západě.

    to by to v Africe a dalších vypadalo podle toho grafu úplně jinak
    Těžko říct. Já bych se neodvážil srovnávat. Samozřejmě můžu namítnout, že v (subsaharské) Africe uctívají démony, ale ani to nevíme.

    OdpovědětVymazat
  8. JK:

    jak velký má víra v tomto ohledu význam, když vše stejně nakonec závisí na konkrétním jedinci.
    To Ti nebudu vysvětlovat, protože by Ti to bylo jen k smíchu.

    Jaký je rozdíl v božím přístupu ke křesťanovi, který je nehodný toho jména, a k láskyplnému atheistovi. Který z nich má např. větší hodnotu?
    To bude zcela individuální a to ví jen Bůh. Zkoumat jeho úradky Ti nepřísluší, zpytáku! Ale křesťanovi, který je nehodný toho jména, bude v onen strašný den horko! To stojí v Bibli.

    OdpovědětVymazat
  9. No a proč je řeč jen o křesťanech?
    Pars pro toto...

    OdpovědětVymazat
  10. Vodník:

    To bude zcela individuální a to ví jen Bůh.

    Pokud je boží přístup individuální, jsem spokojen. Tak je to správně (IMHO :-), tak to má být! :-)

    Zkoumat jeho úradky Ti nepřísluší, zpytáku!

    No, já doufám, že - v rámci toho individuálního přístupu - zase nebude tak zle :-). Přece kdyby bůh nechtěl, abych zpytoval (všechno, vždy a všude), neobdařil by mne tou schopností. Nebo ano?

    OdpovědětVymazat
  11. Přece kdyby bůh nechtěl, abych zpytoval (všechno, vždy a všude), neobdařil by mne tou schopností. Nebo ano?
    Bůh Tě ale obdařil celou řadou dalších schopností: schopností pokory, schopností sklonit se před tajemstvím, schopností odepřít si požitky pro Království Boží atd. Tragedií Západu je, že Bohem dané cerebrální schopnosti povznesl disproporčně na nejvyšší místo, na úkor všech těch ostatních.

    To bys mohl říct: "Kdyby Bůh nechtěl, aby Adam s Evou jedli ze stromu poznání, nestavěl by jim ho pod nos." A vidíš: přesto nechtěl - a postavil...

    OdpovědětVymazat
  12. Ano, my kozlové...ale nikoli stádo, individualisti :-)

    Víra v sebe jako opak víry v "neviditelného růžového jednorožce" mi rozhodně přijde lepší.

    Možná mi ale nějak není jasné co si pod "vírou v sebe" představujete, neb toto v Česku podle mě těžko hledati.

    ***

    Považujete lidstvo za potřebné návodu "jak žít"? Za potřebné nějakého velkého šéfa nad sebou?

    OdpovědětVymazat
  13. Ano, my kozlové...ale nikoli stádo, individualisti :-)
    Ano. Jeden individualista vedle druhého, samý individualista, kam oko dohlédne! Kdepak stádo!...;-)

    Možná mi ale nějak není jasné co si pod "vírou v sebe" představujete, neb toto v Česku podle mě těžko hledati.
    No takový ten přístup "ať si Bible, Korán nebo jiné svaté knihy píšou, co chtějí, já věřím hlavně v sebe (tj. co vidím, ohmatám, vymyslím, ucítím atd.)"

    Považujete lidstvo za potřebné návodu "jak žít"? Za potřebné nějakého velkého šéfa nad sebou?
    Naprosto!

    OdpovědětVymazat
  14. Yamato-san:

    Každý rozumný člověk přece ví, že žádný neviditelný růžový jednorožec neexistuje a že jediný bůh a stvořitel všehomíra je Flying Spaghetti Monster.

    OdpovědětVymazat
  15. Vodníku, kde vidíte ty individualisty? Je to stádo, akorát že bez víry v boha, ale v...konzum? Ale individualisti? Máloco je vzácnější.

    Možná mi ale nějak není jasné co si pod "vírou v sebe" představujete, neb toto v Česku podle mě těžko hledati.
    No takový ten přístup "ať si Bible, Korán nebo jiné svaté knihy píšou, co chtějí, já věřím hlavně v sebe (tj. co vidím, ohmatám, vymyslím, ucítím atd.)"


    Vzhledem k použitelnosti těchto "jediných pravd" pro život se nelze moc divit.

    Nicméně já měl na mysli jinou víru v sebe...být sám sobě bohem. Ano, je to egoismus (nikoli ovšem egocentrismus, na to pozor!). Ano, je to nevhodné pro většinu lidí...neb:

    Považujete lidstvo za potřebné návodu "jak žít"? Za potřebné nějakého velkého šéfa nad sebou?
    Naprosto!


    ...na tomto se shodneme.

    Ale to neznamená, že budu brát uctívání "jednorožců" či "špagetového monstra" jako něco vyššího.

    ***

    Oj, na FSM jsem zapoměl.

    OdpovědětVymazat
  16. individualisti? Máloco je vzácnější

    Přesně.

    Těch šest citovaných řádek dialogu vyjadřuje rozdíl mezi stádem a individuals*) naprosto dokonale. Říci to lépe snad ani nelze.

    -------

    *) nevím jak přiléhavě přeložit; termín "individualista" má v tomto kontextu (IMHO) nepříjemný postranní význam, jiné zase nevyjadřují podstatu

    OdpovědětVymazat
  17. JK:"It was also banned for eight years in the Republic of Ireland and for a year in Norway (it was marketed in Sweden as 'The film so funny that it was banned in Norway')."

    Omluvte mé neználkovství, ale mezi Švédy a Nory existuje nějaká rivalita? Detaily, prosím... : )

    OdpovědětVymazat
  18. mezi Švédy a Nory existuje nějaká rivalita? Detaily, prosím...

    Utahují si ze sebe (navzájem) ostošest.

    Než abych se snažil o nějaké neumělé vysvětlení, našel jsem o tom raději článek: Norway, Sweden share past of brotherhood, sibling rivalry

    Plus Wikipedia objasňuje historické pozadí: Union between Sweden and Norway

    OdpovědětVymazat
  19. JK: Díky. Doufal jsem sice v nějaký osobní příklad, ale zdá se, že je to vše v dobrém duchu...

    OdpovědětVymazat
  20. >Smutný? Já to vidím právě naopak. Žel ani to tento národ nezachrání od jeho sbírky bídných vlastností.

    Tou nejhloupější vlastností je sebemrskačství:))

    Kdyby se najednou obživly všechny objeti všech světových náboženství, tak je na planetě přeplněno jako tramvaji:) Náboženství je nemoc, která často končí předčasnou smrtí.

    OdpovědětVymazat
  21. Yamato:

    Měl jsem na mysli přesně tu situaci z Life of Brian, na kterou odkazuje JK. "Individualism" je tak masový, že se vědomá "stádnost" stala unikátní.

    Ale to neznamená, že budu brát uctívání "jednorožců" či "špagetového monstra" jako něco vyššího.
    Nicméně taky považujete "lidstvo za potřebné návodu "jak žít", za potřebné nějakého velkého šéfa nad sebou. Odkud tedy Vy berete ten návod? A kdo je Vaším "šéfem", jestliže si Satana odosobňujete a abstrahujete?

    OdpovědětVymazat
  22. JzP: přesně tato slova jsem už Kapitánovi napsal, a myslím dokonce, že ne jednou...:-)

    OdpovědětVymazat
  23. Tak jistě, když to berete takto, většina z toho stáda bude tvrdit, jak je unikátní a individuální...a jistě tomu i věří...ale to na věci nic nemění.

    Já se snažím být "sám sobě bohem"...a za své skutku zodpovídám sám sobě. Proto také uznávám, že satanismus vskutku nemůže být masovou záležitostí. Ano, je v tom asi i jistá arogantnost vyjjímečnosti, ovšem vyjjímečnosti zkryté - nikoli navenek ale dovnitř.

    Koukám, že ale asi nejsem moc typ co dokáže tyto věci popsat slovy :-(

    OdpovědětVymazat
  24. Yamato, ja si myslim, ze kazdy z nas ma svoji vrozenou individualitu, zalezi na tom, jak je silna a jak se projevuje, -je posuzovana okolim, muze tedy byt hodnocena kladne i zaporne, zalezi na dane situaci.
    Lidske Ja, Ego jsou manifestace lidskych pocitu a vnitrniho usporadani v ramci mentalnich zakonu, ktere jsme prijali za sve. Nemyslim si, ze podrezavas cerne kocky kazdou sobotu nebo pijes panenskou krev, nasledne proto usuzuji, ze tvuj satanismus je forma neopaganismu, kde Satan je pojmem, symbolem pro lidskost s jejimi aktualnimi vlastnostmi nespoutane jakymkoliv dogmatem. Potom koncept Ja je pevne spojen s osobnim bohem, logickeho zpytovani sama sebe bez vnejsiho vlivu transcendentniho boha. Moje filosofie je trochu jina, ale neni primo v protikladu a nektere prvky satanismu dokonce uzivam..:-)

    OdpovědětVymazat
  25. Člověk v ČR nemá mnoho příležitostí kdy by si mohl říct, že je tady cosi lépe než u sousedů.
    Tohle je ale jedna z nich - náboženská vlažnost a neextrémismus. Fanatici tlumeni nezájmem, potulní kazatelé konfrontovaní s výsměchem okolí, když kážou o pekle ne nepodobně kulisám pohádky Hrátky s čertem.
    Jestli je tady něco fajn, tak to, že člověk nemusí poslouchat drzé autoritativní žvásty náboženských šéfíků, respektive je může zcela občansky poslat do prdele, pakliže tito překročí míru.

    Ve srovnání s Polskem si zároveň nemyslím, že by to zde bylo nějak horší se všeobecnou kulturou a morálkou.

    OdpovědětVymazat
  26. Snaží se tam určovat co jak bude z pozice síly. Tj. mnohdy hrozbou zatracení ve věcech ne striktně teologických.
    Ono to vynikne hlavně když tam člověk chvilku pobude a povídá si s lidmi.
    V Polsku se opravdu hodně věcí točilo kolem kostela a míra manipulace tam byla obrovská. A pokrytectví ještě větší. Náboženství zde např. není pro většinu lidí určující téma u voleb atd.

    Samozřejmě že to není specialita náboženství, ovšem u něj to mívá nejsilnější projevy.

    V ČR se mi líbí, že konfese je více osobní záležitost a tím v podstatě větší pravděpodobnost, že když už se někdo na věřícího označí, že to myslí doopravdy.

    OdpovědětVymazat
  27. Gogo:

    Ve srovnání s Polskem si zároveň nemyslím, že by to zde bylo nějak horší se všeobecnou kulturou a morálkou.

    Teď jistě Kapitán zatleskal! Důležitost náboženství 31%:7%, tož by to mělo být znát např. v kriminalitě nebo slušnosti (těch Poláků, které jsem potkal). Ale ono to tak není a měřící methody moderní vědy nejde applikovat na neviditelné a neměřitelné fenomeny. A samozřejmě procento sem, procento tam, jde o celkový trend v perspektivě staletí a globálně, u dvou sousedních zemí ve Střední Evropě toho moc nerozeznáš tak jako tak...

    OdpovědětVymazat
  28. **Bavíme se o nějaké konkrétní silně katolické polské vesnici, nebo o víře obecně?
    -- Otázka byla patrně obecná, já jsem svůj náhled podpořil svojí zkušeností z několika míst Polska.

    **co jsou podle Vás věci ne striktně teologické.
    To, co se týká bezprostředně víry a nemá přímý vztah k realitě (např. počet andělů)
    Pokud víra určuje pravidla běžného života, je pak možné zjištění korelace víra-realita, kde jsem učinil závěr, že navzdory tak odlišnému výsledku v ČR a Polsku mi nepřijde "vše podstatné" řádově jiné.

    **Tou hrozbou zatracení pak myslíte co?
    Bezprostředně nátlak z kazatelny. Např. farář si usmyslel, že si koupí nový luxusní vůz a rozpočítal, kolik kdo má přispět. Potom hřímal z budky kdo ještě nedal.
    Tu transcendentní pak např. způsobem, kdy se slibuje oheň pekelný za používání kondomů.
    Rozdíl oproti muchomůrkám je ten, že otrávených lidí byly stovky a dá se to docela dobře prokázat. Kolik duší čerti píchají do prdelí nespočítáme a striktě vzato, mělo by jich být odhadem 5-ti násobek duší, pakliže platí, že náboženství X je jediné pravé a kdo není v klubu, dostane se do pekla.

    Já jsem tedy zažil prosazovat ateismus pouze za bolševika ve škole. Od té doby (tj. po roce 1990) jsem se zatím setkal pouze s aktivisty náboženskými. Je to pochopitelné - naše zem je pro misionáře lákavá. Nežerem lidi, není tu malárie a přesto většina obyvatel neholduje žádnému kultu.

    Jaké benefity plynou - vždyť jsem to psal hned v prvním příspěvku. Tolerance.

    OdpovědětVymazat
  29. Např. farář si usmyslel, že si koupí nový luxusní vůz a rozpočítal, kolik kdo má přispět. Potom hřímal z budky kdo ještě nedal.
    O něčem podobném jsem nikdy neslyšel - leda z Vávrových filmů o husitech.

    slibuje oheň pekelný za používání kondomů.
    To je upřímné varování před hříchem. Já si sice můžu myslet, že je to blbost a kondom žádný hřích není, ale v principu ten farář dělá ze svého pohledu pro ovečky to nejlepší.

    Tolerance je důležitá, ale ta mince má i svou druhou stranu: toleranci ke zlu. Pokud atheistická nebo agnostická společnost zlo (resp. to, co ona za něj považuje) netoleruje, pak se neliší nijak od římských katholíků nebo muslimů.

    OdpovědětVymazat
  30. Ono to tedy bylo docela v souladu se zvyklostmi. Ovečky se chlubily, kolik farnost dopřála luxusu svému pastýři. Docela bruální kontrast s místní školou např.
    Rozhodně nešlo o takové to středověké filmové klišé.

    OdpovědětVymazat
  31. Tolerance zlu, to je na debatu.

    Já měl na mysli jiný druh tolerance - když máme populaci, pro kterou je náboženství naprosto zásadní otázkou života a holdují různým kultům, je zaděláno na slušný problém.
    Vlažnost je pro člověka mimo kluby výhrou.

    OdpovědětVymazat
  32. Ovečky se chlubily, kolik farnost dopřála luxusu svému pastýři.
    To jsi někde u vás opravdu zažil? Já jsem něco takového nikdy neslyšel. V kostele se dělaly sbírky na kostel, na Církev, na Srby atd., nikoli na faráře. Možná v naší situaci je to jinak. Nevím o ničem podobném ani u (pravoslavných) kněží v ČR.

    OdpovědětVymazat
  33. když máme populaci, pro kterou je náboženství naprosto zásadní otázkou života a holdují různým kultům, je zaděláno na slušný problém.
    Každá strana má dvě mince. V "tolerantní" společnosti, kde žádná víra normy netvoří, je IMHO zaděláno na ještě víc problémů.

    OdpovědětVymazat
  34. To jsem skutečně zažil - tj. vyprávěli mi o tom domorodci. Ale brali to jako normál, tj. nebyla to stížnost na faráře. Vypočítávali, co všechno dělají pro kostel a kolik čeho farář má ... na poznámku o bahnité cestě ke škole reagovali s údivem.

    OdpovědětVymazat
  35. Trošku rozdíl je v tom, které otázky lidé berou smrtelně (doslova) vážně. Pochopitelně se dá brát smrtelně vážně i fandění sportovnímu klubu.

    Stejně tak pokud bychom korelovali fyzickou zdatnost fanoušků Sparty a morálku polských křesťanů, obojí může dopadnout podobně.

    OdpovědětVymazat
  36. Já ty lidi nemohu soudit. Jestli je zajímá farářův blahobyt (auto? ústřice? šampaňské?) víc než škola, mělo by se to řešit. Myslím dokonce, že by je ten farář sám měl na to upozornit. Ale tohle nemůžu považovat za standard. Věřící by se o svého faráře nějak starat měli, na tom nic špatného není. Jde o ty proporce.

    Pochopitelně se dá brát smrtelně vážně i fandění sportovnímu klubu.
    Dá se lecos. Sportovní klub není ovšem Stvořitel.

    pokud bychom korelovali fyzickou zdatnost fanoušků Sparty a morálku polských křesťanů, obojí může dopadnout podobně.
    ???

    OdpovědětVymazat
  37. Fyzická zdatnost fanoušků Sparty bude patrně na podobné úrovni jako zbytku polulace. A to i přesto, že se sport často presentuje jako tělovýchova (i ministerstvo se tak jmenovalo) a za tímto účelem čerpá výhody a veřejné peníze.
    Stejně tak je pravděpodobné, že úroveň "morálky" bude na stejné úrovni jak mezi fanoušky kostela, tak mezi ostatní populací. A opět - bafuňáři se tváří, jako by oni a jejich kluby byly pilíře morálky.

    Obě skupiny fanoušků pak mají pravdu v tom, že člověk mimo skupinu těžkou může posoudit tu extázi, když to neprožije celým srdcem.

    OdpovědětVymazat
  38. Gogo: myslím, že to srovnání není funkční. Sparta není Stvořitel a vítězství Sparty v lize nikterak neznamená, že fanoušci klubu tím pádem (víc) sportují; resp. jejich životy to nijak neovlivní. Zatímco Církev je zde proto, aby své ovečky dovedla ke spasení a její vliv by měl být zcela zásadní. A do jaké míry skutečně je nebo není, to si netroufám odhadovat.

    OdpovědětVymazat
  39. Rád bych ještě zdůraznil, že je celkem pravděpodobné, že Gogo má v případě Polska pravdu. Poláky znám málo a život tam ještě míň. Jde o to, že Polsko není isolované ghetto. Je nedílnou součástí Západu s celou jeho dekadencí, takže je dost možné, že vliv římskokatholické církve se tam omezuje na ty známé jevy (boj proti kondomům, potratům, homosexualitě), aniž by měl výraznější vliv ve smyslu menšího úpadku ve srovnání s ČR. Prostě všechny ty loďky se řítí vodopádem stejným směrem a ta česká je o pár metrů před polskou. Jiný rozdíl mezi nimi možná nebude.

    OdpovědětVymazat
  40. Jak víš, že Sparta není Stvořitel?

    Vítězství jednoho kultu nad druhým taky vůbec neznamená, že byli jeho vyznavačí mravnější. Spíš to bývalo tak, že měli lepší zbraně a byli bezohlednější.

    OdpovědětVymazat
  41. Vítězství jednoho kultu nad druhým taky vůbec neznamená, že byli jeho vyznavačí mravnější. Spíš to bývalo tak, že měli lepší zbraně a byli bezohlednější.
    Tak z pohledu neznaboha ne "spíš", ale "pouze"!

    OdpovědětVymazat
  42. Netlač mě někam, kam si projekuješ "neznaboha".
    Příčin může být a bývalo hodně.

    OdpovědětVymazat
  43. Ano. Kult konsumu např. žádné "zbraně" v tradičním slova smyslu neměl, ale přesto křesťanství smetl. Zatímco islám se mu - aspoň částečně - brání. Takže přinejmenším jedna z těch příčin musí být na straně křesťanství, resp. toho, co z něj zbylo a co za něj ještě občas snaží vydávat.

    OdpovědětVymazat
  44. Já v těchto kategoriích jako je kult konsumu mám problém diskutovat.

    OdpovědětVymazat
  45. Vodník: přesto křesťanství smetl

    Křesťanství se smetlo samo (IMHO).

    Není schopno se přizpůsobovat době. Bazíruje na spoustě zastaralých dogmat, čímž se stává nedůvěryhodným - to, co bylo možné beztrestně hlásat ve středověku není možné hlásat dnes. Svět se změnil (a nikoli jen k horšímu - už slyším tvoji námitku :-). Šanci by - možná - mělo, pokud by se přeorientovalo více (či spíš výhradně) na duševní hodnoty a např. stvoření světa (to fysikální, nikoliv duchovní) přenechalo disciplíně, které patří - totiž vědě (přečti si ten článek na Wikipedii o FSM, ten konflikt je tam popsán - křesťanství, pokud nezmění přístup, nemá IMHO šanci).

    Lidé podlehli "kultu konzumu" (následek) protože ztratili hodnoty (příčina), nikoliv naopak. IMHO :-).

    Řekl bych, že prostě současné křesťanství téměř nic soudobému člověku nenabízí.

    Pro islám je to, pokud mohu soudit, také jen otázka času (jedné, max. dvou generací). Z různých dokumentů z arabských zemí je celkem zřejmé, že hodnoty nastupující generace se od tradičních hodnot islámu značně vzdalují.

    OdpovědětVymazat
  46. Křesťanství se smetlo samo (IMHO)
    To je svým způsobem pravda (mluvím teď o západním křesťanství) a to je ta příčina vítězství kultu konsumu, kterou jsem měl na mysli u goga. Příčiny tohoto úpadku západního křesťanství, které uvádíš Ty - není schopno se přizpůsobovat době, bazíruje na spoustě zastaralých dogmat atd. - ovšem neakceptuji. To už spíš to, že se nemá plést vědě do řemesla (a ovšem i naopak!)

    Lidé podlehli "kultu konzumu" (následek) protože ztratili hodnoty (příčina), nikoliv naopak. IMHO :-).
    S tím se dá souhlasit.

    Řekl bych, že prostě současné křesťanství téměř nic soudobému člověku nenabízí
    To ani to pravé, nesoučasné. To ovšem není vina toho křesťanství...

    Pro islám je to, pokud mohu soudit, také jen otázka času
    Ano. Rakovina konsumu je všeničivá a děsivá. Muslimové odolávají (zatím), protože ještě nejsou tak nakaženi. Pokud se jim podaří tuhle konsumní civilisaci zlikvidovat (a tím nemyslím nutně nějaké válečné vyhlazení), tak by mohli zvítězit a zachránit Zemi na pár století. Ale doba je zlá, kaliyuga, myslím, že to muslimové projedou (už projíždějí, ale jen okrajově).

    OdpovědětVymazat
  47. Vinit nezajem pro organizovane nabozenstvi na dnesni konzumni spolecnost povazuji tak trochu za zatrpklou zaujatost.
    Staci se zahloubat do historie antickeho Rima a zjistim, ze Rim byl nejen stredem tehdejsi vzdelane civilizace, ale i trznim centrem. Blizky pristav Ostia a rimske cesty zarucovaly priliv zbozi z celeho znameho sveta. Rimske vily byly plne luxusnich produktu z Britanie nebo Afriky. Modni doplnky, obchod, zabava, telesne ukojeni, tedy silny kult konzumu prosperoval uz pred dvema tisici lety. A prave v takovem prostredi se krestanstvi nejen uchytilo, ale pomalu prekrylo tehdejsi system az k uplne zmene hodnot. Rimany to nove nabozenstvi nejak zahadne "chytlo".
    Mam nazor je, ze stare texty Bible, Tory, Koranu jsou neslucitelne s dnesnimi vedeckymi poznatky a proto ztratily to posvatne tajemno, ktere cloveka inspirovalo k vyssimu duchovnu..

    OdpovědětVymazat
  48. Daniela: nezapomínejte ale, že v té době vlastní římské náboženství bylo stejně v úpadku jako většina forem křesťanství dnes, byl to čirý formalism, "tradice", zatímco myslící lidé se zabývali vážně filosofií, spirituální lidé se vrhali do orientálních kultů, mysterií a - křesťanství, které tehdy vypadalo a působilo jinak než dnes.

    stare texty Bible, Tory, Koranu jsou neslucitelne s dnesnimi vedeckymi poznatky
    To záleží na tom, jak a proč je kdo chce "slučovat". Já tu potřebu už zas takovou nemám a "to posvatne tajemno, ktere cloveka inspirovalo k vyssimu duchovnu" odtamtud čerpám v pohodě.

    OdpovědětVymazat
  49. >Poláky znám málo a život tam ještě míň. Jde o to, že Polsko není isolované ghetto. Je nedílnou součástí Západu s celou jeho dekadencí,...

    Bylo to i pro mne překvapující, svým způsobem je. Jak ekonomicky (zahraniční firma se zde přes všechny politické deklarace těžko prosazuje), tak mentálně. Polsko je něco mezi východním Slovenskem a Ukrajinou, co chce být Německem, ale tak, aby se to nepoznalo:)

    I v náboženské oblasti je to cosi, blízko Ukrajině. Podobně konzumní a vypočítavý vztah k náboženství, jako jsem viděl na Ukrajině, kdy si elita ve zbídačené zemi staví privátní kostely a zaměstnává vlastní faráře. Ukrajinské pravoslaví je velkou inspirací pro ateismus, nic tak šíleného jsem ještě neviděl:)

    Polští duchovní jsou pak nejbizarnější položkou polského exportu do ČR. Hlupáčci, si myslí, že budou vládnout stejně, jako jejich kolegové doma. Ale naštěstí většinou velmi tvrdě narazí:)

    No jo, ojczyzna, je ojczyzna:)

    OdpovědětVymazat
  50. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  51. Já bych rád viděl místo studie o náboženství studii o duchovnosti, i když studie o náboženství nutně musí o duchovnosti také něco vypovídat... Pokud tomu tak je, a v ČR tento rozměr (podle studie) víceméně chybí, tak je to IMO rozhodně škoda.

    Nevím, jestli bych si vybral život v dnešní všeználkovské, cynické a povrchní Praze a nebo v katolickém Polsku (nebo snad dokonce v nějaké Vodníkově orthodoxní utopii), ale Polsko před rokem 1985, které jsem znal dobře, bylo IMO daleko před ČSSR co se svobody a normálnosti týče. Už jenom po přejezdu z Českého do Polského Těšína byl tento rozdíl vidět a přinejmenším v mých očích bylo Polsko mnohem více napojeno na Západ, než my. Podotýkám, že to nebylo tím, že v polských potravinách bylo více zboží a myslím, že (v podstatě nepřerušená) náboženská tradice s tím měla hodně společného, i když dnes může být polská duchovnost v podobné krizi, jako třeba český materialismus.

    OdpovědětVymazat
  52. Polský farář, to je vůbec diagnóza. U nás se jich už taky pár vystřídalo. Ten poslední to dotáhl tak daleko, že moje vlastní babička, když ještě žila, přestala chodit do kostela (vozil jsem ji tam) proto, že byla znechucená jeho primitivním modlářstvím. Tak si pak pouštěla bohoslužby z rozhlasu. A on ten pitomec se ani nestyděl na konci mše plkat o nedělním obědě ve snaze se k někomu vetřít nažrat. Lidi to brzo prokoukli a bavili se tím. Jo.. toho pozvat tak jedině ve stylu "Blbec k večeři".

    Tihle ženou lidi z kostelů líp než bolševik. Na počátku 90. let měli katoličtí místní kněží určitý respekt čistě proto, že byli v jisté opozici, o který ale importem polských bratří rychle přišli.

    Slyšet pak hýkýní o konzumu a lpění na materiálu od těchto lidí je skutečně zábavné. To je pane duchovno jak noha :-)

    OdpovědětVymazat
  53. "Muslimové odolávají (zatím), protože ještě nejsou tak nakaženi."

    No, já mám takovou zkušenost, že když se mladí muslimové dostanou mimo dosah své rodiny a své společnosti, chovají se daleko konzumněji než my.

    OdpovědětVymazat
  54. No, já mám takovou zkušenost, že když se mladí muslimové dostanou mimo dosah své rodiny a své společnosti, chovají se daleko konzumněji než my.
    Já taky. Právě proto, že s tím nemají tolik zkušeností, tak je pozlátko dostane snáze než nás, kteří jsme se mezi tím narodili. Pochopitelně jsou ti konsumní muslimové pro západní společnost nejpřijatelnější, neboť jsou jedni z nás a tím pádem nepředstavují to nebezpečí, kterého se islamofobové bojí.

    OdpovědětVymazat
  55. Myslím, že hodně zjednodušujete, Vodníku. Pro mě osobně ti muslimové s hudebním vkusem jako Peters přijatelnější nejsou. Konečně, stačí poslouchat ten jejich domácí pseudofolklór, který bezohledně nechávají znít na celou kolej. To je ještě horší než ta nešťastná Madonna a spol. A to si už přivezli s sebou. Ale chápu Vás, jsem také částečně zasažen vírou ve "zlatou minulost". Jen bych ji neviděl zrovna v současných arabských muslimech, kteří sice mají plnou hubu nenávisti k Americe, ale konzumují ty největší americké sračky, kteří sice mají plnou hubu víry, ale Korán nikdy nečetli.

    OdpovědětVymazat
  56. >Muslimové odolávají (zatím), protože ještě nejsou tak nakaženi.

    Bydlel jsem pár let na kolejním pokoji s pákistáncem. Chodil s námi do hodpody, popíjel úplně stejně a neklekal na kobereček. Oficiálně byl muslim.

    Říkal, jak to u nich chodí. Nejlepší kamarádi jsou prý křesťané, oni mají o tom takové speciální potvrzení a mohou si koupit kolik chlastu chtějí:) A to bylo prosím před čtvrt stoletím, kdo ví, kam se dostali dnes:)

    S tím "nakažením" bych byl opatrný.

    OdpovědětVymazat
  57. Starý Pán: Já myslím, že to nejsou ti muslimové, o kterých mluví Vodník, ale nebudu vám do toho kecat, i když si myslím, že jste jeden ze zdejších největších zevšeobecňovačů s extra darem udělat z jednoho velblouda galaxii komárů (prosím neberte to jako slovo do pranice!).
    ---
    Jinak se mi líbí fotky, zhruba od elekrických drátů k těm předposledním fotkám s mostem a komíny, včetně detailu na kovové bráně. Kde to je (pomožte ignoramusovi, pokud to není tajemství)? A ta věž to je nějaká vodárna a nebo už mešita?

    OdpovědětVymazat
  58. Jen bych ji neviděl zrovna v současných arabských muslimech, kteří sice mají plnou hubu nenávisti k Americe, ale konzumují ty největší americké sračky, kteří sice mají plnou hubu víry, ale Korán nikdy nečetli.
    V těch ji taky nevidím. Do těch vkládají naději Západní demokraté. To už ta budoucnost je spíš u těch surových talibánských mudžáhedů, Bůh nás před nimi ochraňuj! Ale nejspíš se z toho vypreparuje nějaký kompromis - bude-li na to čas...

    OdpovědětVymazat
  59. Oficiálně byl muslim.
    G.W.Bush je zase officiálně křesťan. Co naděláte...

    OdpovědětVymazat
  60. Cnemo: "Ukrajinské pravoslaví je velkou inspirací pro ateismus, nic tak šíleného jsem ještě neviděl:)"
    No, ono se nemusí jednat o pravoslaví, pozor na to!

    OdpovědětVymazat
  61. Alex Juchelka:
    S tím zevšeobecňováním bych se já na jedné a Vy s Vodníkem na druhé straně mohli obviňovat navzájem, to nemá cenu.

    Kde je co konkrétně? Je to z Plzně, ale jde Vám o něco konkrétního?

    OdpovědětVymazat
  62. Ještě ad AJ
    Ta věž, nevím přesně co to je, ale patří to do areálu Prazdroje, aspoň myslím, nejsem odrodilec.

    OdpovědětVymazat
  63. Starý Pán: Z Plzně? Tak vidíte. Přes tu jsem jel několikrát v minulosti autem, myslím, že pokaždé v noci... Díky.

    OdpovědětVymazat

Kursiva: <i>text</i>
Tučně: <b>text</b>
Odkaz: <a href="http://adresa">text</a>, tedy <a href=""></a>