pondělí 19. července 2010

O světě proměněném ve zboží

Ivan Štampach o důsledcích filosofického a sociálního materialismu, ale i o
materialismu plném náboženských frasí a o zduchovnělých materialistech.

Zejména Gogo si počte!...:-)

27 komentářů:

  1. "Hodně se křičí o svobodě vyznání, ale o jednom konkurenčním vyznání se publicista Benjamin Kuras nechal slyšet, že by nemuselo být tak zločinné, pokud by akceptovalo principy tržní ekonomiky."

    Odkaz? Vysvětlení?

    OdpovědětVymazat
  2. Že je to přímo Bůh, kdo si přeje, aby vlastníci výrobních prostředků vlastnili i pracovní sílu nás ostatních a tím do jisté míry i nás samé. Jeden radikální a rozporuplný mistr duchovního života druhé poloviny dvacátého století demaskuje tyto a podobné přístupy jako duchovní materialismus.


    cha cha cha
    a pak ze to TRH nema obslapnute na FSECH stranach?
    A hlavne si FSECHNO sam reguluje :-(

    OdpovědětVymazat
  3. Miliony baptistu v Americe, kteri jsou odkojeni reformaci, ocekavaji od sveho Boha pozehnani nejen ve vecech duchovnich, ale i materialnich. Modli se za to pred sportovnim utkanim, modli se pred uzavrenim obchodu, nekdy i pred podepsanim kupni smlouvy rodinneho domecku.
    Hmotne, svetske pozehnani, jakym nakonec obdaroval Buh zkouseneho Joba po jeho strastech je pozadovane a vyzebravane i u krestanu.
    Pred deseti lety se stala bestsellerem kniha od Bruce Wilkinsona "Jabezova modlitba", ve ktere se kladne probira pozehnani ve forme materialni hojnosti. Je zalozena na biblickem citatu z prvnich Letopisu, ctvrte kapitoly, 9-10 odstavce...

    OdpovědětVymazat
  4. Casto dostavam emajly, nabadajici abychom se modlili za nase vojaky v valce proti lidem kteri se take modli, ironicky ke stejnemu bohu. A Buh nic. Obe strany nevyhravaji.
    Sportovci se modli, nevim proc ocekavaji, ze zrovna jim bude Buh prat vitezstvi.
    Podivny svet iluzi!

    OdpovědětVymazat
  5. Nejen iluzi i rozdilnych pohledu na FSECHNO !
    Na zivot pozemsky i nepozemsky hlavne ten nadpozemsky, na viru i neviru, na zivot vecny kdyz na Zemi je ho pro kazdeho jen trochu. Hlavne se o to umi homo sapiens poprat. Valceni a niceni mu jde ze vseho nelip :-(
    A tak se opet dostavame k zaveru ze se Stvoriteli moc nepoved. Tedy jak kdo, ale nekteri rozhodne jeste vic nez mene, ci jak se v CR spravne pravne rika, v mire vetsi nez male ci v mnozstvi vetsim nez malem:-(
    Sice nevim presne co na to Vatikan, bible, tora, koran, ale svět jako zboží neni v zadne knize Bozi.
    Si povsimnete ze i Vatikan jde proti zbozi a jiste je to z vule Bozi. Tez vydal zakaz kondomu, ze nepatri do domu!
    Ze je svet dnes plny zbozi, mozna je i prani Bozi?

    OdpovědětVymazat
  6. Ještě zapomněl na to, že zbožím je nově i návštěva chrámu páně. A prozradím mu sladké tajemství - nezavedli to ti oškliví materiálisti.

    Jinak příliš blátivé, plné klišé.

    OdpovědětVymazat
  7. Ještě zapomněl na to, že zbožím je nově i návštěva chrámu páně.
    ??? Tys někde viděl, že by se prodávaly návštěvy chrámů?

    Jinak příliš blátivé, plné klišé.
    Hm, zajímavé, myslel jsem, že Tebe to zrovna zaujme...

    OdpovědětVymazat
  8. AJ: nejasně si vzpomínám, že se Kuras nějak tak vyjadřoval o islámu (ale ruku do ohně bych za to nedal...)

    OdpovědětVymazat
  9. Hmotne, svetske pozehnani, jakym nakonec obdaroval Buh zkouseneho Joba po jeho strastech je pozadovane a vyzebravane i u krestanu
    Jak u kterých! U protestantských heretiků, jakým je podle všeho i Bruce Wilkinson, určitě; ti Písmu paradoxně vůbec nerozumějí. Ale stará lidová moudrost z krajů římskokatholických říká: koho Pán Bůh miluje, toho křížem navštěvuje.

    Pomíjím samozřejmě situace, kdy materiální statky mohou být pro člověka právě tím křížem...

    OdpovědětVymazat
  10. Astr?
    A tak se opet dostavame k zaveru ze se Stvoriteli moc nepoved.
    Ale poved! "A viděl Bůh, že to bylo dobré", říká se v Genesis opakovaně. Svět se pokurvil až Adamovým (a Eviným) pádem.

    svět jako zboží neni v zadne knize Bozi.
    To tedy ne! Proto volám s Bondym "Ale kšeftaře pámbu proklel navždy!"

    OdpovědětVymazat
  11. Myslel jsem výběr vstupného, zavedený právě těmi duchovně a nemateriálně založenými představiteli církve.

    OdpovědětVymazat
  12. **Paul Tillich pokládal za skutečného ateistu jen toho, kdo klouže po povrchu věcí, kdo upřel světu a životu hloubku.**
    Buď je autor primitiv anebo chce prudit.

    OdpovědětVymazat
  13. Vodniku
    neberu vam pravoslavi, znam vice protestanty a ti jsou v mem pohledu o mnoho prakticnejsi nez treba katolici. Vira ve vsemocneho boha ktery je miluje a je na jejich strane se vyjadruje sebevedomym optimismem v podnikani.
    Na povrch se zda, ze modleni pred sportovnim utkanim je hloupost, protoze nekdo prohrat musi. Pravda, ale toto neni jedinou pricinou pro modlitbu, ta slouzi take jako kratka meditace, zaostreni a zamereni se na situaci. Meditace je vyborna vec.
    Podobne, kdyz se lidi modli za vojaky v dalekych zemich. Toto zase vzbudi pocity soucitu a zamereni na jinou lidskou osobu a jeji zivotni udel. Modlici se na chvilku neobira sobecky svym egem, ale mysli s laskou na blizniho, coz protestanti nazyvaji philia...
    Absolutne odmitam nazor, ze by Neco-buh projevovalo svoji lasku trestanim a vrhanim nestesti na verici.. To je defetismus jako vysity...

    OdpovědětVymazat
  14. znam vice protestanty a ti jsou v mem pohledu o mnoho prakticnejsi nez treba katolici.
    Jistě. Ale praktičnost víry není ukazatelem její správnosti a pravdivosti!

    Vira ve vsemocneho boha ktery je miluje a je na jejich strane se vyjadruje sebevedomym optimismem v podnikani.
    Ano, správně. Ale to není křesťanská víra!

    Podobne, kdyz se lidi modli za vojaky v dalekych zemich.
    Za vojíny se modlí i pravoslavní. Polní mši slouží i římští katholíci (viz Otto Katz).

    Absolutne odmitam nazor, ze by Neco-buh projevovalo svoji lasku trestanim a vrhanim nestesti na verici.. To je defetismus jako vysity...
    Proč? Naopak: trestáním nám Bůh svoji lásku prokazuje. Což jste nečetla, že kdo šetří hůl, nenávidí svého syna, kdežto kdo jej miluje, trestá ho včas? (Př 13:24) Pokud na člověka Bůh uvrhne nějaké neštěstí, je to vždy pro jeho dobro - viz to naše pořekadlo...

    OdpovědětVymazat
  15. Buď je autor primitiv anebo chce prudit.
    Proč?

    OdpovědětVymazat
  16. Ad výběr vstupného: jedná-li se o kulturní památku, navštěvovanou z důvodu prohlídky a obdivu, je to naprosto v pořádku. Na bohoslužbu se nikdy žádné vstupné nevybírá. Příspěvek do pytlíčku vybírajícímu kostelníkovi je zcela dobrovolný a není podmínkou ničeho.

    OdpovědětVymazat
  17. Protože se patrně shoduje s panem Tillichem.

    OdpovědětVymazat
  18. Proti vstupnému nic ... jen je legrační vidět ten kontrast. Materialisti vstupné nevybírají, kdežto ti duchem svatým naplnění zlatku požadují.

    OdpovědětVymazat
  19. Pan Tillich byl sice protestant, ale nebyl primitiv a nechtěl prudit.

    Materialisti vstupné nevybírají,
    Ty chodíš do galerií nebo na hrady zadarmo?? (:-O

    OdpovědětVymazat
  20. Nechodím, ale k Vítovi jsem zadarmo chodil.

    Tak pak nevím, proč se vyjadřoval takhle o ateistech. Kdyby paní Tillichová pronesla něco podobného o věřících, asi by se mu to nelíbilo, nehledě na to, že je to nesmysl. Ateista je prostě ten, komu se v jeho světonázoru nevyskytují nadpřirozené bytosti, zejméma pak bohové.

    OdpovědětVymazat
  21. "Nechodím, ale k Vítovi jsem zadarmo chodil."

    On je teď na Lucernu Wikipedie placený přístup?

    OdpovědětVymazat
  22. Tam ne, tam to právě vede materiálista.

    Já myslel konkurenční projekt na Hradčanech.

    OdpovědětVymazat
  23. Gogo: Mám podobnou zkušenost z Mikuláše, kde mě kasírovali hned za dveřmi, v prostoru odděleném od chrámové lodi plentou. Přiznám se, že mě to trochu překvapilo. To je dnes v Praze/ČR běžné?

    OdpovědětVymazat
  24. To já nevím, já lezu jen do kostelů kde jsem dosud nebyl (pochopitelně když tam není bohoslužba), ty v mém okolí jen když někoho provádím.
    Případ se sv. Vítem byl známý celostátně, jinak přehled nemám.

    Já bych v podstatě nic nenamítal kdyby právě oni ostatním tak nadutě nekázali o vodě.

    OdpovědětVymazat
  25. "Já myslel konkurenční projekt na Hradčanech."
    Aha, asi myslíte Jaklův blog.

    Jinak, k těm vstupům: bych to chápal, kdyby se vybíral vstup kvůli pokrytí údržby a oprav. Ale mám pocit, že (aspoň nějakou dobu aspoň s tím Vítem) to bylo nějaké zašmodrchané, že poplatky vybírala církev, ale výdaje hradil stát (nebo tak nějak). Ale celá ta kauza je už tak dlouhá a pomotaná, že už ani nevím, jak je to teď.

    OdpovědětVymazat
  26. Nechodím, ale k Vítovi jsem zadarmo chodil.
    Aha, takže stát může vybírat, obec může vybírat, Lobkovic může vybírat, ale když vybírá církev, tak káže vodu... Taky by ty kostely mohly zavřít a zpřístupnit je jen saisonně jako v Holandsku (budou-li ovšem dobrovolníci).

    Jinak vidím, že v Tvém případě Tillich (a Štampach) promluvili k uším hluchého...

    OdpovědětVymazat
  27. Jde i o jakousi návaznost.
    Sv. Vít je sice sakrální stavba, ale postavená spíše v režii světské. Je majetkem státním a nic se tam nevybíralo.
    Jakmile na chvilku dostali Víta věřící, hned zavedli vstupné.
    Jak říkám, klidně ať si zavedou vstupné všude, pokud je kostel jejich a nečerpají přitom z veřejných prostředků.

    Klidně můžem Tillicha takhle uzavřít. Nic to nemění na tom, že mnou zvýrazněný citát je pitomý. Pokud by kdokoliv napsal něco podobného o věřících, jistě by ses také ohradil.

    OdpovědětVymazat

Kursiva: <i>text</i>
Tučně: <b>text</b>
Odkaz: <a href="http://adresa">text</a>, tedy <a href=""></a>