neděle 6. ledna 2013

Kristus se rodí, oslavujte Ho!

Narození tvé, Kriste Bože náš, zjevilo světu světlo poznání, neboť ti, kteří hvězdám sloužili, hvězdou naučeni byli klaněti se tobě, Slunci spravedlnosti, a znáti tebe, Východ s výsosti. Pane, sláva tobě. (Tropar)

Tajemství divné a nepochopitelné vidím:
místo nebe jeskyni, místo cherubínského prestolu Pannu;
jesle jsou místem, v němž leží nekonečný Kristus Bůh,
jehož opěvujíce velebíme. (z Večerní)

Dnes Kristus v Betlémě rodí se z Panny;
dnes Bezpočátečný se počíná
a Slovo vtěluje se. (z Večerní)

46 komentářů:

  1. Vzdyt neni znamo kdy se vubec Kristus narodil. Nejen den, mesic ale ani rok!
    On sam naridil svym apostolum aby oslavovali den jeho popravy.

    OdpovědětVymazat
  2. Vzdyt neni znamo kdy se vubec Kristus narodil. Nejen den, mesic ale ani rok!
    To nevadí. Stanovila ho Tradice.

    On sam naridil svym apostolum aby oslavovali den jeho popravy.
    Kdy a kde?

    OdpovědětVymazat
  3. Z několikadenních vánočních svátků se pomalu stává cosi jako Ramadán. Supermarkety začnou nejpozději od listopadu vánočně vyhrávat, nainstalují stromky, blikající nesmysly a červeného dědka. V prosinci začne houstnout atmosféra i na náměstích, kde se začnou prodávat na stáncích nejrůznější cetky a především se letos musel dorazit zbylý methanol.
    Člověk si vezme pár dní dovolené, podle aktuální konfigurace svátků v týdenním cyklu a na finále se může, pokud to považuje za vhodné, od běsnění izolovat. Ať již únikem na samotu nebo prostě zavře dveře od bytu a nezapíná televizi. Pár výletů za pečivem v meziobdobí zvládne a užívá si ten týden volna v kruhu nejbližších. Je-li duševně vyzrálý, nenechá si redaktory vnutit ani předvánoční shon, ani to nervyderoucí napětí, zda se místním křesťanům letos opět a nečekaně narodí ten jejich spasitel. Několik dní si náš člověk užívá volna, hraje si s dětmi, vrtá se v dárcích co dostal, zaučuje tchyni v ovládání dárku, co dostala ona, mlsá, hoduje a sleduje počasí za okny, zda mu dovolí vyrazit do zasněžené přírody.
    Jeho duševní klid ještě v závěru týdne prověří Silvestr, doprovázený křečovitým veselím a řachandou na všech kanálech, ale to už není problém, mnohem horší jsou myšlenky a brzký návrat do všedních dnů. Na Nový rok není třeba číhat na projev presidenta. Jednak plkají podobné věci každoročně a potom nástupem do všednodenní reality stejně člověka okolí s podstatnými body projevu stejně seznámí. Na počátku ledna se pak našeho hrdiny zmocní lehká závist při pohledu na kalendář, kde 6.1. mají naši německy mluvící sousedi státní svátek a tudíž den volna - to přímo volá po další dovolené propojující krásných 14 dní. Leč u nás se záminka hledá kvůli absentujícímu svátku hůře a tedy jdeme do práce.
    A vida, přece jen se rýsuje šance - stejná skupina, co kdysi uspořádala říjnovou revoluci v listopadu, aplikuje stejný model i na Vánoce. Bojím se ale, že nemají ten vliv, aby nám zajistili delší volno a pak, kdo ví, jestli by to nebyl tak trochu danajský dar.
    Ale i tak - užívejte si to.


    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Gogo: Ramadán, pokud praktikován poctivě, je těžká práce, s tím bych přece jen moderní Vánoce nesrovnával, i když i po Vánocích může být člověk náležitě vyčerpaný... : ) Ten listopadový začátek byl IMO převzat od nás, kde Vánoce de facto začínají hned po Thanksgiving a je to samozřejmě příležitost sváteční sezónu patřičně zpeněžit... Bohužel je to tak dnes již po celém světě a je prakticky nemožné tomu uniknout. V Evropě je to (z estetického hlediska) ještě IMO snesitelné, neb tam jsou aspoň všude k vidění patřičné Vánoční kulisy, ale dejme tomu v Asii působí vánoční výzdoba většinou jako pěst na oko.

      Byl jsem se v prosinci potápět v Indonésii. Cestou mi ztratili kufr s mým šatstvem a nějakou technikou a jelikož jsem měl na sobě pouze lehké *zimní* oblečení, potřeboval jsem si koupit něco letního, plavky, apd. Po vstupu do obchůdku někde v Západní Papu(e,i,?) jsem byl dosti šokován vánoční výzdobou a falešnými sobími parůžky na hlavách pokladních. Někteří, se svýma nevinnýma hnědýma očima, dokonce jako mladí sobi působili...

      Vymazat
    2. Pěkný popis, Gogo, ale nevím jak jsi přišel na to srovnání s Ramadanem (viz kommentář AJ). Ostatně poctiví římští katholíci drží adventní půst stejně jako poctiví pravoslavní, takže prosincové konsumní orgie jsou především záležitostí těch, kteří zapomněli, o čem ty Vánoce vlastně jsou. To jsem chtěl trochu připomenout těmi liturgickými texty.

      Vymazat
    3. To srovnání bylo jen povrchní a týkalo se délky svátků.

      Ony Vánoce původně byly svátky nekřesťanské, že si tam později umístili narozeniny svého proroka, je jejich problém.
      U Velikonoc je to ještě markantnější - tam se jim ani nepodařilo vyhubit zajíčky, vajíčka a v ČR dokonce ani tu ohavnost mrskání :-)

      Vymazat
    4. Ale Ramadan není svátek v tom našem slova smyslu; tím je jeho zakončení íd al-fitr (tady se mu říká "suikerfeest", cukrový svátek, český překlad snad neexistuje). Ramadán je sice svatý měsíc, ale je to půst, čili je srovnatelný spíš s adventem nebo s Velkým půstem před Velikonocemi. Konsumní orgie jsou tedy spíš jeho (nebo adventu) protikladem, inversní karikaturou.

      Ony Vánoce původně byly svátky nekřesťanské, že si tam později umístili narozeniny svého proroka, je jejich problém.
      Tento názor hlásají různí diskutéři (najmě ti atheističtí) po různých webech tak urputně, že snad o tom něco napíšu. Řekni mi sám, co je důležitější: to, co se slaví nebo to, jak se to slaví?

      Vymazat
    5. Já jsem fakt ten výraz použil jen pro vyjádření délky trvání. Kdybych napsal měsíc, tak by to bylo takové fádní. Samozřejmě vím, že jde o půst přes den a nějaké tradice a že nejde o měsíční obžerství.

      Kdy-co-jak slavit.
      To přece záleží na lidech, co jim přijde nejdůležitější. Třeba u narozenin je důležité všechno - čí narozeniny, kdy se slaví i jak to oslavíme. Jenže u běžných lidí víme kdy a jak se narodili.



      Vymazat
    6. Dobře, ale slaví se teda ty narozeniny. Ne výročí svatby nebo založení Strany, byť by to připadlo na stejný den. Když jsme chodili na lampionové průvody 7. listopadu, tak se slavilo VŘSR, nikdo neargumentoval tím, že vlastně slavíme sv. Martina, protože nosíme ty lampiony.

      Vymazat
    7. Já proti tomu slavení jako takovému vůbec nic nemám, bylo to praktické mocenské opatření, když zvolili pro oslavy zrovna dny, kdy se stejně slavilo. Bolševici to s tím Martinem skouleli podobně, to tak asi dělají všichi, když chtějí oslabit předešlý kult, tak prostě místo zákazu překryjí svátky.
      U mě třeba se jim to podařilo, protože jsem měl lampiony spojené výhadně s VŘSR.
      Můžeme přece slavit ve stejnou dobu společně a nemusíme si navzájem plivat do polívek. Když vy nebudete kejhat o tom, že atheisti nemají koncem prosince co slavit a my nebudeme vytahovat dávno zapomenuté pohanské svátky, které později křesťané překryli a vysmívat se vám, že slavíte narozeniny někoho, o kom víte reálně prd.

      Vymazat
    8. "jsem byl dosti šokován vánoční výzdobou a falešnými sobími parůžky na hlavách pokladních."
      Sobi paruzky? A jak k tomu prijdou v Australii? Zadny soby, teplo a vyblbnou se bez Jeziska.
      Zkratka byznys.

      Vymazat
    9. Gogo: je to přesně naopak - to pohani a neznabozi nás, křesťany přesvědčují, že vlastně slavíme pohanské svátky slunovratu, aniž o tom víme. Jestliže si nějací neopohani hrají na přírodní náboženství a tím stromečkem "slaví slunovrat", já jim to neberu; ovšem že jsem vůči takovému "přesvědčení" a "spiritualitě" skeptický, to si asi umíš představit (myslím si, že opravdu nemají co slavit: nebýt křesťanských Vánoc, tak si na nějaký slunovrat ani nevzpomenou - až na výjimky, které se do toho hází festově, slaví i letní slunovrat, beltain a já nevím co ještě - ale chtějí-li si hrát, prosím).

      Vymazat
    10. Já mám osobní zkušenost přesně opačnou. Pokud už někdo začne s debatou kdo by měl a neměl slavit vánoce a proč, tak téměř výhradně to je křesťan z pozice domnělého vlastníka svátku.

      Vymazat
    11. "myslím si, že opravdu nemají co slavit: nebýt křesťanských Vánoc"
      Absolutni nesouhlas. Lide slavi Vanoce, protoze je to hezka doba a libi se jim i Santa Claus. Vetsina lidi vubec nebere v uvahu, ze slavi nejaky nabozensky ritual a jiz vubec ne, ze jde o Slunovrat. Ve skutecnosti i Slunovrat byl nabozensky zalozeny, podle tehdejsi pohanske viry.
      Na druhou stranu, pro hluboce verici, je predelany Slunovrat na oslavu jejich pana urazka jejich viry. Podle svateho pisma byla jakakoliv odbocka od nasledovani praveho Boha, prestupek vetsinou trestany smrti. Existuji krestane, kteri prave z toho duvodu Vanoce neslavi. Mojzis a jeho tlupa byli potrestani za zlate tele, ktere si vzali z pohanskych zvyku za sveho boha. Vandrovali 40 let a do zaslibene zeme se dostali jen jejich potomci.
      Podobne tresty jsou ve starem zakone nejednou popsany.
      Neverici jsou ochotni slavit cokoliv, co se udela atraktivni. Americani maji nejaky velky svatek priblizne kazdy mesic. 4 cervence, den nezavislosti je zde velka vec, pohansky Haloween o nic mensi, svatek prace je docela pohoda. Docela dost nabozenska oslava krocana je snad nejlepsi. Zadny velky stres, rodiny pohromade, zranice a pro pobozne, takove universalni dikuvzdani, ktere slavi celkem kazda vira.

      Vymazat
    12. Lide slavi Vanoce, protoze je to hezka doba a libi se jim i Santa Claus...atd.
      No právě: kdyby nebylo Vánoc, neměli by tu "hezkou dobu" (aspoň ne tak hezkou), neměli by Santa Clause, prostě by buď neslavili a nebo pořád ty pohanské rituály.

      Ve skutecnosti i Slunovrat byl nabozensky zalozeny, podle tehdejsi pohanske viry.
      Vždyť o tom píšu výš. Ale ta tehdejší pohanská víra je dnes mrtvá (až na ty excentriky, o kterých jsem se také zmínil výš), takže je absurdní tím dnes argumentovat.

      Neverici jsou ochotni slavit cokoliv, co se udela atraktivni.
      Ano. Je to pro ně náhražka. Sami nic nemají, tak vlastně parasitují na radosti těch, co mají co slavit (mám-li to říct hodně tvrdě).

      Vymazat
    13. Vodniku vynechal jsi komentar na tohle: "Na druhou stranu, pro hluboce verici, je predelany Slunovrat na oslavu jejich pana urazka jejich viry. Podle svateho pisma byla jakakoliv odbocka od nasledovani praveho Boha, prestupek vetsinou trestany smrti."
      Pro verici velice dulezita vec!

      Vymazat
    14. Kdyby si křesťané místo ukradení slunovratu slavili narozeniny spasitele třeba v lednu, měli bychom svátky dva. Je fakt, že takovou prozíravost člověk nemůže po raně novověkých církevních hodnostářích požadovat, když ještě nebyl vynalezen koncept dovolených a zákoník práce.

      Já si myslím, že bychom měli stále co slavit v přibližně podobném rozsahu i adekvátní formě. I ti atheističtí bolševici si zavedli svoje svátky. Místo čekání na narození spasitele se naslouchalo, jestli práskne Aurora. Jen to slavení na ulicích je v listopadu dost nepraktické, tady udělali soudruzi chybu.
      Dnešní forma slavení Vánoc se stromečkem a dárky je stejně dost pozdní a víceméně vulgarizovaná podoba. Ještě lidé před nějakými 200 roky by na nás hleděli jako Alex na plyšové sobí parůžky.

      Vymazat
    15. Vodník: Ano. Je to pro ně náhražka. Sami nic nemají, tak vlastně parasitují na radosti těch, co mají co slavit (mám-li to říct hodně tvrdě).

      Ty jsi ale vůl (mám-li to říct hodně měkce). : /

      Vymazat
    16. Vida! Čekal jsem, že na to zareaguje (nějak podobně) Daniela.

      Vymazat
    17. Gogo: I ti atheističtí bolševici si zavedli svoje svátky.
      Ano. Jako třeba 7. listopad místo sv. Martina. Ale místo Vánoc nic nezavedli ani bolševici ani jiní neznabozi, pouze neopohani sáhli k tomu slunovratu. Proto ta moje věta o parasitování, která rozpálila AJ do běla. ;-)

      Dnešní forma slavení Vánoc se stromečkem a dárky je stejně dost pozdní a víceméně vulgarizovaná podoba.
      Nezáleží ani tak na formě jako na obsahu - to je ostatně meritem většiny mých příspěvků zde na toto thema.

      Vymazat
    18. Vodnik007: já jsem to, abych se přiznal nepochopil. Resp. nevidím "předělaný slunovrat na oslavu Pána" jako "odbočku od následování pravého Boha".

      Vymazat
    19. Vodník: Vida! Čekal jsem, že na to zareaguje (nějak podobně) Daniela.

      Možná byste si měli začít tykat!

      Vymazat
  4. Hezky napsane gogo.
    Jeste bych dodal, ze letosni blazinec byl bohatsi o konec sveta, ktery jsme ovsem snadno prezili. Navrhuji, ze misto 2013, bychom meli zacit rokem 1.
    Kalendar zalozen podle neznameho narozeni Krista stejne nedava smysl. Pokud svatky stanovuje tradice, pak je Santa Claus, Deda Mraz a vsechno ostatni prijatelne, vzlast kdyz mame Slunovrat a krasne dlouhe vecery.

    Kristus ovsem nakazal aby se vzpominalo na jeho popravu, kdy rozlamal chleb a dal vsem pripit. Symbol jeho tela a jeho krve. Ovsem o Velikonocich se oslavuji kralici a vejce, pohansky zvyk.
    Blaznivy svet.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Účelem ustanovení eucharistie, které máš na mysli, není v žádném případě připomínka Ježíšovy popravy, nýbrž účast na božské přirozenosti (Tělo a Krev jsou reálně přítomné, nikoli symbolicky). Theologie eucharistie je poměrně složitá a nechci s tím tady začínat.

      Kalendar zalozen podle neznameho narozeni Krista stejne nedava smysl.
      Ba hůř: podle chybného - jak víš, Dionysius Exiguus se spletl o 6 let :-). Přesto, kýho výra, smysl dává. Ad slavení: není podstatné kdy ("dnes je tomu, přátelé, na den přesně 2013 let, co se narodil..."), nýbrž co: ne že se lidem narodilo děťátko, svatá rodinka, pastýři mu dudají a jiné kýče, nýbrž že Věčnost vstoupila do Času, Nekonečno do Konečna, Absolutno do Relativna, Nirvána do Samsáry.

      Vymazat
    2. Věčnost vstoupila do Času, Nekonečno do Konečna, Absolutno do Relativna, Nirvána do Samsáry

      Ono se takhle pěkně plká, ale dát tomu trochu význam by bylo asi horší, co?

      Vymazat
    3. Pokusím se fysikálně: asi jako když by prostor (třetí rozměr) prostoupil plochu (druhý rozměr) a dal tak té ploše možnost participovat na třetím rozměru. (Je to samozřejmě hodně nepřesné a nedokonalé, ale nic lepšího mne teď nenapadá).

      Vymazat
    4. Zkus to radši vlastní terminologií.
      Mě na tom udivuje hlavně ta sebestřednost. Takhle velké pojmy že by byly omezeny na region kdesi v římské provincii? To teda mají Indové štěstí, že se tam narodil ten Kristus, jinak by žili furt v nekonečnu...

      Já si třeba myslím, že se nestalo lautr nic zajímavého a že v té době v Judeji chodila spousta pomatenců. Z jednoho z nich pak udělali svatého. Vyprefabrikovali mu kus života, že by se sám divil, kdyby to zjistil. Nic proti, to se děje dnes a denně a všichni víme, že největším nepřítelem historika je očitý svědek a náboženský kult že je fabrika na zázraky. Strašidla vidí jen ti, co se jich bojí a tady to bude asi podobné - opravdu si nemyslím, že by Kristovo narození jakkoliv ovlivnilo cokoliv v té době. Natož pak takové změny Všehomíra, cos popisoval.

      Vymazat
    5. Svými slovy jsem to už udělal.

      Indové mají vlastní variantu: tam se bůh Višnu vtělil dokonce několikrát. :-) Nejznámější avatáry jsou Ráma a Kršna.

      opravdu si nemyslím, že by Kristovo narození jakkoliv ovlivnilo cokoliv v té době.
      Jako atheista si těžko můžeš myslet něco jiného. Ale v té době samotné se opravdu nic světoborného, historicky zaznamenaného, hodnoceného a diskutovaného (kromě nejužší kruh kolem Spasitele) nestalo.

      Vymazat
    6. Já ale přece žádnému klubu neupírám jejich mýty a víru. Sparťanům se taky zboří svět, když je vyklepne Baník. Jenže oni na rozdíl od mnohých věřících přece jen dohlédnou tu obraznost výroku.
      Indové mají vůbec komplikovaný pantheon a na světě je tolik kultů, že kdyby se mělo absolutno vtělovat do relativna pokaždé, když se jim někdo narodí, tak bychom z toho jakživi nevyšli.

      Theologie by se měla omezovat jen na určitý podprostor, kde je přijímána v dané konkrétní variaci. Rozhodně ne do přírodovědy a radši ani do sousední kultury.

      Vymazat
    7. Theologie by se měla omezovat jen na určitý podprostor, kde je přijímána v dané konkrétní variaci.
      Já myslím, že to (ta opravdová) dělá.

      Vymazat
    8. "nýbrž že Věčnost vstoupila do Času"
      V tomhle mam prave nejvetsi problem s virou. Ta vecnost jiz trva 2 tisice let a lide se stale modli a umiraji bez splneneho slibu. Tohle bych porovnal k zaneprazdnenemu rodici, ktery slibil diteti hracku a za 15 let mu toho medvidka stale jeste nekoupil. Pozdeji syn zalozi svou rodinu a vychovava sve deti. Otec mu chce v mnohem poradit ale syn rekne "tato, kde jsi byl, kdyz jsem te tehdy potreboval"
      Myslim, ze po 2 tisicich let je zbytecne nabozenstvi provozovat a hadat se ktere je to prave a vsechny ostatni jsou na spatne ceste. Rouham se? Z toho se clovek nedostane, kdyz podle kazde viry je ta jina spatna.

      "že v té době v Judeji chodila spousta pomatenců."
      V dnesni dobe je pomatencu mnohokrat vice a maji uzasne silnou pomucku - televizi.

      Vymazat
    9. "Já myslím, že to (ta opravdová) dělá."
      Prece kazda je ta opravdova! Stalo se nekdy, ze by se zavrel nejaky kostel a na nem byl vyveseny napis "udelali jsme chybu, prestupujeme na ..... viru" ?
      Mozna, ze tak vznikl Islam ale tim se viry jen mnozi.

      Vymazat
    10. Jerry: Věčnost netrvá dva tisíce let, Věčnost trvá věčně. To věčné se prolnulo s tím dočasným. Tím se - navěky - změnil ten vztah, který mezi nimi panoval.

      Prece kazda je ta opravdova!
      Každá ne. Ale není vždy snadné to poznat.

      Vymazat
    11. Kdyz, jak pises "Věčnost vstoupila do Času", tak sam naznacujes zacatek vecnosti.
      Ja jen navazuji, k faktu, ze 2 tisice let je moc dlouho pro bytosti, ktere sotva ziji 100 let. Vecnost by mela zacit az po Armagedonu, jakymsi Novym Svetovym Poradkem, kde lide neumiraji.
      Co se vlastne zmenilo? Pouze jakasi myslenka ale svet bezi stale stejne. Zlo, vrazdeni, lzi stale vladnou svetem a navic mnozi umiraji prave za to ze prijali Krista.

      Vymazat
    12. Kdyz, jak pises "Věčnost vstoupila do Času", tak sam naznacujes zacatek vecnosti.
      Naopak: z té formulace vyplývá, že přece musela existovat už předtím, jako jiná dimense, jiná ontologická rovina. A ten krok musela udělat ona, obráceně to nejde.

      Zlo, vrazdeni, lzi stale vladnou svetem a navic mnozi umiraji prave za to ze prijali Krista.
      On to i předpověděl. Nikdy neřekl, že všechno zlo zmizí. "Království Boží je mezi vámi." (Lk 17:21)

      Vymazat
  5. "On to i předpověděl. Nikdy neřekl, že všechno zlo zmizí."

    Pro lidi, kteri ziji mnohonasobne kratsim zivotem, je potom zbytecne se virou zabyvat. Vetsina se nedoziva niceho lepsiho a dnes nabozenstvi uplne ztraci vyznam. Clovek si muze najit co se mu hodi a je spokojeny, ze nasel nejakou pravdu.
    Vira se hodi jen elitam, ktere dobre vi co kdo bude delat.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pro lidi, kteri ziji mnohonasobne kratsim zivotem, je potom zbytecne se virou zabyvat.
      Proč? Jestli hledají nějaký "ráj na zemi", tak to se opravdu mohou stát raději marxisty. Víra je o něčem úplně jiném.

      Vira se hodi jen elitam, ktere dobre vi co kdo bude delat.
      To je zas jiný příběh. Ano, (špatné) elity umí zneužít všechno. To ale nic nemění na užitečnosti individuální víry a na svatosti církve jako takové.

      Vymazat
    2. 007:
      Racionálně vzato, máte pravdu, ale lidská mysl holt funguje trochu jinak. Poměrně velké procento lidí cítí potřebu mít vysvětlení pro jevy a problémy. Zbavuje je to úzkosti :-)
      Teď se pochopitelně nevyjadřuju jen k víře, ale i ke vědě. Myslím, že existence bohů a nejrůznějších teorií je přímým důsledkem této funkce mozku - urputného hledání vysvětlení.
      Hodně potom záleží, jakým směrem se ta duševní činnost vrhne. I ti vysmívaní scholastici řešili problémy sice formulované v kontextu vysoké theologie, ale některé z nich měly blízko k obecné matematice. Problémy existence množiny všech množin a nejspíš i oni docházeli k závěrům o nerozhodnutelnosti.
      Prostě vždy se najde hodně lidí, co bádají nad problémy mimo každodenní realitu a záleží hodně na dané kultuře a způsobu jejich myšlení, zda se vydají (nepřesně řečeno) cestou redukcionismu a minimalismu směrem vzhůru nebo s pocitem sprituality jakoby přímo k vrcholu.

      Chci tím říct, že víra je pro běžnou populaci často důležitá pro jejich vnitřní klid, i když racionálně vzato jim nemůže přinést žádné reálné odpovědi. Samozřejmě má vliv sociální, ale to je zase jiná kapitola.

      "Clovek si muze najit co se mu hodi a je spokojeny, ze nasel nejakou pravdu"
      To je jistě pravda, ale většinou, aby jeho model vykazoval jakousi minimální konsistenci, dá to hodně práce, nebo se může člověk poučit od těch, co to zkusili před ním. Myslím, že klíčové hledisko je to, jak moc absolutní pravdu požaduje. Kdo má nervy toho druhu, že baží po pravdě absolutní, musí podle mého mínění vždy skončit jako silně věřící v neověřitelné, nebo jako bezvýhradně oddaný, protože jistotu tohoto druhu jinak získat snad ani nemůže.

      Vymazat
    3. Souhlasim. Prave co pisete "Poměrně velké procento lidí cítí potřebu mít vysvětlení pro jevy a problémy." zpusobilo, ze dnes mame nejen vice pestry salat nabozenskych vir zktere se rozstelipy an tolik odnozi, v podstate stejneho dogma ale take viry v doslova vsechno. Kdo odmita Boha, boha a buzky, najde si viru v nenabozenske zahady, ktere take nejak nejdou vysvetlit. UFO, snezny muz, kruhy v obili, chemtrailsy. V Rusku se objevili sarlatani, kteri leci jakousi energii ve vode.
      Prave Rusko je v tomhle zajimave. Komunisticka diktatura tam vladla pres 70 let, vyucovala ateismus a presto tam dnes lide veri mimo nabozenstvi v kazdou blbost.

      Vymazat
    4. Ne že bych byl znalcem Ruska, ale myslím, že většina se vrátila k pravoslaví. Nakolik jde o víru a nakolik o kulturu, to neumím posoudit.

      "najde si viru v nenabozenske zahady"
      To určitě taky, ale tento směr jsem zrovna nezdůrazňoval už proto, že velmi často nejde o záhady, ale o formu hlouposti. Tj. vysvětlení existuje, velmi často i v učebnicích základních škol, jen ti lidé to mají radši takhle.

      Vymazat
  6. To ale nic nemění na užitečnosti individuální víry a na svatosti církve jako takové.
    A právě takovéto kategorické soudy jsou důvodem proč o Vás tvrdím co jinde uvedeno.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Kategorické soudy přece nejsou žádným znamením militantnosti. To byste musel každého, kdo zaujímá nějaké zásadové postoje, označit za militantního.

      Vymazat
  7. To, co píšete je pouhá premisa, nikoliv fakt. Zaujmete-li kategorický postoj k předpokladu, anulujete tím předem jakoukoliv diskusi a to jest typickým znakem militanta.

    OdpovědětVymazat
  8. Každá víra je IMHO kategorický postoj k předpokladu. Na některá themata věřící skutečně nediskutuje. To jej ale ještě stále nedělá militantním, řekl bych.

    OdpovědětVymazat

Kursiva: <i>text</i>
Tučně: <b>text</b>
Odkaz: <a href="http://adresa">text</a>, tedy <a href=""></a>