sobota 9. února 2013

Na slovíčko s Grebeníčkem

Předběhl mě Tomáš Pecina i Kapitán, ale své k tomu ještě jednou shrnu.

Grebeníček prohlásil:
"Tvrzení, že se Jan Palach stal symbolem boje proti totalitní komunistické moci, je naprosto zavádějící"
Není. Zde Grebeníček kecá. Palach se skutečně za těch 20 let stal symbolem boje proti totalitě. A je v tomto momentě úplně jedno, zda právem nebo neprávem.

Grebeníček dále pokračuje:
"Jan Palach se nezapálil na protest proti Komunistické straně Československa. Jeho sympatie patřily reformním komunistům, kteří měli podporu i ve svazech vysokoškolského studentstva."
Ať se to komu líbí nebo ne, v této větě má Grebeníček pravdu. Nevím, zda byl Palach psychopath, jak se domnívá Kapitán, ale že podporoval ideály dubčekovského socialismu s lidskou tváří a dubčekovskou KSČ, to myslím z dochovaných dokumentů a svědectví vyplývá zcela nedvojsmyslně.

Jan Palach je prostě dalším falešným mythem české národní historie. Falešným, i kdyby si jeho adoranti prst v prdeli ukroutili. Ale tím mythem se bezpochyby stal, i kdyby si prst v prdeli ukroutil Miroslav Grebeníček.

12 komentářů:

  1. > Zde Grebeníček kecá. Palach se skutečně za těch 20 let stal symbolem boje proti totalitě.

    Hm, asi se symbolem stal, ale jak pro koho. Možná pro mládež, která podlehla polistopadové propagandě. Těžko dnes vysvětlovat, že v té době byla reformní KSČ přijatelná.

    Kladl jsem si otázku, jak to bylo možné, vždyť reformní nereformní, pořád to byla, sice měkká, ale přede jen diktatura. Myslím, že vysvětlení je ve vyprávění mé babky (ročník 1907), která popisovala prvorepublikové poměry, zejména za krize, jako velmi špatné. Názor na Masaryka a Benešem byl nepreprodukovatený před 22 hodinou:) Jejich zkušenost říkala, že bez KSČ byly poměry horší, takže by stařily jen "drobné" reformy a může nastat ráj na zemi. Jenže nakonec bylo vše úplně jinak.

    cnemo

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hm, asi se symbolem stal, ale jak pro koho. Možná pro mládež, která podlehla polistopadové propagandě
      Nemyslím. Na tzv. "Palachův týden" chodili demonstrovat davy, nejen mládeže, dávno předtím, než "polistopadová propaganda" vznikla. A "Náměstí Krasnoarmějců" byl v ústech lidu "Palacháč" už hluboko v 70. letech.

      Vymazat
    2. Palachův týden není Palach. A mimochodem, ten se týkal hlavně Prahy, vůbec si nepamatuju, že by se tím u nás na vesnici (do velikosti krajského města) někdo zabýval. Pamatuji si i na docela negativní postoje k demonstrativní sebevraždě. Ale je možné, že pro někoho dříve narozeného to význam má, osobně však nikoho takového neznám.

      cnemo

      Vymazat
    3. Palachův týden není Palach
      Palach ne. Ale Palach je ten symbol, na kterém ten týden stál. A o to tu jde.

      Rozdíl mezi Prahou a zbytkem země vynikl zejména v tom r. 1989, ale to jsou známé věci, není nutné to rozebírat.

      Vymazat
  2. Muj nazor je, ze se Palach zbytecne upalil a vubec tim nic nedokazal.
    Totalita pokracovala, svet na CSSR kadil a za 20 let si soudruzi pripravili Havla a dodnes jedou dal. Jen prestali jeden druhemu nadavat "soudruhu".

    OdpovědětVymazat
  3. Tohle je docela pikantní perlička! :-)))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Být to opravdový svátek (= nejde se do práce), tak by zbytečný nebyl. Takhle je to jen další pakárna. Stejně pořád čekám, kdy partička co dělala bordel na Labi, navrhne další takový významný den k nějakému Havlovu výročí. Mám strach, že než vymřou, budou pořádat havliády každoročně.

      Vymazat
    2. Vsadim se, ze po par generacich tyhle "svatky" ztrati vyznam.
      Jestli vubec maji vyznam jiz dnes.

      Vymazat
    3. Já to říkám pořád: ať zavedou muslimské svátky! Ty smysl mají a hlavně - vydrží!...:-)

      Vymazat
  4. Ty chces zrusit Vanoce a Hanukah?

    OdpovědětVymazat

Kursiva: <i>text</i>
Tučně: <b>text</b>
Odkaz: <a href="http://adresa">text</a>, tedy <a href=""></a>