čtvrtek 28. března 2013

Nenažranci a hovada

Po mnohaletém zachovávání slušnosti ve svém psaní jsem se rozhodl zanechat dobrého vychování a ulevit si od plic na adresu těch, kteří mně (a se mnou mnohým dalším) otravují svět.

Pár článků na blogu Yamato-san (1 a 2) na thema nedělní práce, resp. diskusse k nim, jednoznačně ukázala postoje jednotlivých diskutérů k dané problematice. Mimo diskussi musí být ponechány obory, jejichž kontinuální provoz je pro chod společnosti samozřejmě nezbytný: nemocnice, lékaři, doprava, energetika apod. Diskusse se relevantně týkala odvětví, u kterých tento nepřetržitý provoz nutný není, zejména obchodů s konsumním zbožím.

Chápu a lituji lidi v Třetím světě, kde musejí pracovat 14 hodin denně sedm dní v týdnu, aby vůbec přežili. Jestliže zde ale přežíváme vcelku bez nesnází s osmihodinovou pracovní dobou pět dní v týdnu (a už asi 30 let se mluví o tom, že by to mohly být klidně i čtyři), pak ti, kteří chtějí pracovat i o svátcích a v neděli, a navrch se k tomu snaží donutit i jiné, k tomu mají jediný důvod: nenažranost (nezkoušejte mě zblbnout jejich láskou k práci!). Nestačí jim, že mají co jíst a pít, že mají auto a dovolenou, někdy dvakrát do roka. Oni by chtěli lepší auto. A dražší dovolenou. A víc bot a kalhot. A dražších. A víc, víc, VÍC, VÍC... Vláda kvantity jako vyšitá! Skvěle to vyjádřil diskutér Alkibiades, když psal o "touze, která byla všemi společnostmi v historii Evropy kromě té moderní a postmoderní považována za charakteristickou pro ty nejsprostější a morálně nejzkaženější jedince". Já bych v té větě možná vynechal to slovo "Evropy". A tito nenažranci chtějí nám ostatním - a aspoň v Utrechtu je nás pořád ještě většina - kazit svou nenažraností nedělní klid! Vot děmokracíja - svoboda bandy nenažranců se prosazuje na úkor většiny, která se s tím, co vydělá ve zbytku týdne, spokojí.

"Všeliké kvaltování toliko pro hovada dobré jest!" napsal J.A. Komenský před 350 lety. Kvantitou opojený uzel žlaz v lidské kůži má ještě druhou cestu k uspokojení svých hovadských potřeb: zvýšit rychlost produkce (ať už tou produkcí je cokoli) a štvát kromě sebe také své zaměstnance. Rychleji, rychleji, víc, víc!... Jako zdravotník vidím důsledky štvanice, kterou nenažraná hovada uspořádala na ostatní, lidštější jedince, téměř denně: stress, burn-out, psychosomatické potíže nejrůznějšího druhu, depresse, vyprázdnění. Ovšem Komenský žil v době, kdy například reklama bylo něco neslýchaného! Tehdy platilo beze zbytku, že dobré zboží se chválí samo. Vyhlašovat o svém zboží jak je výborné a veřejně vynášet jeho kvalitu bylo vnímáno jako nestoudnost. To budiž jen malou ukázkou toho, jak hluboko nás nenažraná hovada strhla.

Nejsa ekonomem, myslím si (toliko na základě domnělého částečného pochopení principu fungování věcí), že stejná nenažranost o několik řádů výše způsobila současnou bankovní krisi a všechno to, co z ní ještě pojde. A jako by nechtěli, aby tato společnost, tato "civilisace" zašla "nezaslouženě" vinou těch několika zločinných nenažraných bankéřů "tam někde nahoře", deformují na nižších úrovních podnikatelé a podnikatelíčkové, obchodníci a obchodníčkové, za assistence konsultantů, jejich koordinátorů a školitelů oněch koordinátorů, náš život vezdejší do nesnesitelného desakralisovaného nejnižšího materiálního pekla.

70 komentářů:

  1. Nejprve zkus specifikovat, co přesně myslíš tou prací. Jde ti pouze o zaměstnanecký poměr, práci "na sebe" nebo i práci doma?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. V nejširším slova smyslu jakoukoli práci, která není nutná (to je ovšem zcela soukromou věcí každého). V Bavorsku naši známí hippies dávali pozor, aby v neděli nepracovali ani na zahrádce nebo aby neštípali dříví (hle, samorostlé máničky a jak respektovaly přání většiny!) Zaměstnanecký poměr míním, pokud se stává povinný. Nejvíc ale mám spadeno na konsum a jeho kněze - malé či větší obchodníky a obchodníčky.

      Vymazat
    2. Já jsem ochoten podpořit pouze a jen omezení tlaku na zaměstnance v oborech, kde není práce nad rámec 8/5 nutná.
      Jinak bych to nechal k uvážení každého. Jestli se někomu nelíbí, že soused v neděli okopává zahrádku, tak je to s odpuštěním vůl. On je vůbec rozdíl válet se na podpoře někde v dotovaném bytě a mít dojem, že ostatní jsou povinni půlku platu věnovat parazitům oproti někomu, kdo si bydlení vybuduje a vydělá na to přes všechny daně sám. Mně práce nesmrdí v jakékoliv podobě a vážím si lidí, kteří pracují (myslím tím vytvářejí hodnoty nebo poskytují žádané služby jiným) bez ohledu na den v týdnu. Samozřejmě by neměli trvale obtěžovat sousedy v době klidu. Dočasné akce jako rekonstrukce domu svépomocí bych sousedům toleroval bez sebemenšího zaváhání.

      Když už omezovat, tak ne práci, ale bordel. Tj. je mi milejší Cikán co štípá dřevo do půlnoci, než tentýž, pořádající v tom čase divokou pařbu.

      Posmívat se lidem, že jsou ochotni pracovat a tím si vlastníma rukama vydělat na dovolenou, považuji za ubohost.

      Vymazat
    3. Vodníku, jak rozlišujete zaměstnaneckej poměr povinnej a nepovinnej?

      Konsum a jeho kněze - čím vám otevřený obchod kazí vaši představu neděle?

      Mě třeba dost dost serou kostelní zvony, bydlim blízko kostela a nikdy jsem si na to brutální nedělní probuzení nezvykl. Kupodivu nikde nežádám o zákaz. Holt nejsem tolerantní křesťan.

      Vymazat
    4. Gogo: když soused nejde do kostela, ale okopává zahrádku, nic se neděje. Problém je, že dochází k posunu hodnot: zahrádky v neděli okopávají všichni a ten jeden, který jde do kostela, je nazírán jako flákač, jenž chodí čuchat kadidlo a myslet na blbosti, místo aby si vyhrnul rukávy a vzal do ruky lopatu a upravil si zahrádku jako všichni ostatní slušní lidé.

      Samozřejmě, že platí ono biblické „Kdyby někdo z vás měl jedinou ovečku, a ona by mu v sobotu spadla do jámy, neuchopil by ji a nevytáhl?" (Mt 12:11)

      Vymazat
    5. Blackstone: sorry, blbě jsem se vyjádřil. Myslel jsem tím zaměstnanecký poměr, ve kterém je práce v neděli pravidelnou povinností, v oboru, který to nevyžaduje.

      Otevřené obchody promění poklidné nedělní město ve všední den. Hnusné na tom je, že se tak děje navzdory vůli většiny občanů, kterou tito projevili v referendu.

      Zvony: když jsem se po dvou letech z Ameriky vrátil do Evropy a ráno mne probudily zvony, dojalo mne to. Je to něco, co k Evropě patří jako jakási samozřejmá kulturní faceta. Ale pokud se většina Evropanů vzdálí těmto svým kořenům natolik, že je zvonění bude srát, a odhlasují si v referendu, že se to má zakázat, pak by to asi mělo být zakázáno. Tady to zatím nehrozí, hlasy "proti zvonění" jsou naprosto ojedinělé (ani jeden není z muslimské kommunity :-)).

      (Pro Vaši informaci: jsme s manželkou "zvoníci - aspiranti", v blízké době se začneme učit zvonit; po nějaké době se staneme diplomovanými zvoníky a budeme zdejším Blackstoneům po ránu trhat nervy! :-))

      Vymazat
    6. Vždyť je to totéž - do jaké míry nutit jednotlivce dodržovat zvyky ostatních, když jsou víceméně osobní preferencí. Samozřejmě něco jiného by byla záliba v nočních ohňostrojích, nebo obecně obtěžující činnosti.

      Mně na tvé argumentaci vadí dvě věci:
      1. vnucování neděle jako křesťanského šábesu. Kdo to tak cítí, ať neděli drží, ale já si radši budu dělat co chci sám. Znám i spoustu lidí, kterým vyhovuje/vyhovoval posun v týdenním kalendáři. Např. si víc užili volna ve čtvrtek a v neděli šli spokojeně do práce.
      2. hnisavý odpor k práci :-)
      ne, vážně - zdá se mi, jako bys bral práci jako nepříjemné, nutné zlo. Pochopil bych to ještě v případě zaměstnaneckého poměru a za situace, kdy člověk bere co je s odporem a v zaměstnání trpí.
      Ale dělat ksichty, když si někdo dobrovolně a s dobrým pocitem spraví plot, vymaluje byt, vyhrabe zahradu nebo cokoliv jiného? Ty máš opravdu tak striktní hranici mezi prací a zbytkem času? Mě většina prací baví, když k nim nejsem nucen.

      Samozřejmě, aby se mohl člověk svobodně rozhodnout, co bude dělat, musí mít jeho zaměstnavatel jasně dané hranice, jak ho smí vytěžovat. Tj. výdobytek osmihodinové pracovní doby v cyklu 5/7 týdne + 20 dní dovolené mějme za posvátný a buďme solidární s těmi, u kterých je ohrožen.

      U lidí, co dělají na sebe je to pak úplně jiná pohádka - ti si mohou tempo a objem práce zvolit naprosto svobodně podle vlastních potřeb a ambicí, když to jsou schopni vybalancovat s poptávkou.

      Já bych byl opravdu opatrný v otázkách zachraňování oveček. Aby tě jednou taky někdo se svatou jiskrou v oku nezachraňoval z jámy pravoslaví....

      Vymazat
    7. Aha, a kdo je ten arbitr, kterej určí co je potřebný a co ne? nejsou to náhodou lidi, který do těch krámů jdou?

      Jak otevřenej krám promění město? Co to u vás máte za obchody? U nás to je z naprostý většiny poznat, že se tam svítí víc než v zavřeným. Fakt je tohle to peklo? Jo a jaký referendum?

      Ale co mě je po vašich křesťanských názorech? Který ale toleruju. Já nechci zakazovat zvony, já chci, abyste i vy byl tolerantní. Zakázano většinou? A co se zakazovat může a co už ne? Jděte s tímhle k šípku, totalita většiny.

      Vymazat
    8. "Otevřené obchody promění poklidné nedělní město ve všední den. Hnusné na tom je, že se tak děje navzdory vůli většiny občanů, kterou tito projevili v referendu."

      Tady stoprocentní souhlas.

      Je to ale otázka obecní, lokální politiky - od toho jsou obecně závazné vyhlášky a regulativy. Zmíněné referendum patrně nebylo organizované obecním orgánem za účelem zjištění vůle občanů, ale někým, kdo s neomezenou otevírací dobou nesouhlasil a zastupitelé toto ignorovali. Tohle je problém a sám jsem se s tím taky setkal a to v mnohem zásadnější věci než je provozní doba obchodu.

      Ale v Holandsku to možná chodí jinak.

      Vymazat
    9. Hele, gogo, vy mě to třeba vysvětlíte - jak to ty obchody dělaj? Obchody uvnitř baráků, do ktererejch musíte vlézt, abyste nakupoval. Jak ničej neděli?

      Vymazat
    10. To záleží na konkrétní situaci. Dám Vám příklad. U nás se rozhodli, že si otevřou obchod ve vlastním domě. Nikomu pochopitelně nevadilo, že chtějí mít otevřeno "skoro furt", ale jejich sousedi si dali podmínku, že se nebude provoz přenášet za dveře. Tj. žádné stolky, lemtání piva pod okny a tak. To bylo dáno do podmínek provozu a panuje všeobecná spokojenost.

      Podmínky k provozování činnosti jsou poměrně normální věc a pokud vycházejí z lokálních potřeb a vůle obyvatel, tak je to v pořádku. Od omezení dopravy po omezení služeb.

      Vodník s referendem naráží na nějakou konkrétní situaci, o které nic nevím. To by musel popsat on sám. Já vycházím z toho, že je chyba, když zastupitelé nereflektují vůli obyvatel projevenou v referendu. Neznám tu situaci a nejspíš se za tím skrývalo víc než otevírací doba cukrárny. Nezapomínejte, že legální možnosti vlivu obyvatel jsou omezeny a oni patrně využili jedinou možnost, která jim zbývala. Někdy se pak z nedostatku jiných možností užije trochu těžkopádný nástroj.

      Vymazat
    11. No dobře, ale jedna věc je nastavení podmínek (nerušit, nepřesouvat provoz mimo prodejnu - mě třeba štvou všelijaký ty sekačky a podobný krámy vystavený před prodejnamama, a to v tejdnu, né v neděli) a jiná úplně zakázat. Proč hned takhle, proč ne kompromis? A hlavně proč to nenechat na městech atp. a řešit to centrálně přes stát? Ten ví houby jak to kde chtěj.

      Vymazat
    12. Gogo: to je pořád dokola o tomtéž. Já si nemyslím, že třeba ti bavorští sedláci, o kterých jsem psal výš, trávili neděli čtením Písma a navštěvováním nemocných. Možná ani nešli do kostela. Původní funkce neděle jako dne klidu (k odpočinku, bohoslužbě a usebrání) vyčpěla a zůstal jen ten klid a ticho. Už to není religiosní, ale kulturní. Na této úrovni už nedoufám, že bych „vnutil křesťanský šábes“ zbytku populace, ale chtěl bych udržet aspoň ten vnějškový, nejnápadnější (byť ne nejdůležitější) rozdíl mezi všedním dnem a dnem klidu. Ti, kteří si tu svou radostnou práci nechávají na neděli, pomáhají odstraňovat poslední zbytky tradičního obrazu našeho světa. Přiznávám, že jsem byl sám překvapen, že stejně jako já, pravoslavný blbec, smýšlí a cítí většina praktických nesentimentálních utrechtských protestantů.

      Ten příklad se zahrádkou byl extrémní, to asi vadí ze všeho nejmíň (opět, pokud se to nestane pravidlem nebo společenskou povinností). O práci opravdu nutné jsem pak nemluil vůbec (viz ten citát z Matouše). Jde o to, že tenhle vývoj sebe sama navzájem umocňuje: zaměstnavatel může „klást vyšší nároky“, jak se to eufamicky nazývá, nejen na sebe, ale i na zaměstnance, protože si přece mohou nakoupit pozdě večer nebo v neděli, atd. Jde to pomalu jako vaření žáby, to, co se dnes považuje za normální, by s leckým z doby před průmyslovou revolucí asi seklo.

      Vymazat
    13. Blackstone: Jak otevřenej krám promění město?
      Jeden krám ho samozřejmě nepromění. Promění ho řada krámů a zejména skutečnost, že „dneska mají otevřeno, můžeme jít nakoupit“. Město je plné lidí, aut, kol, hluku, kde ještě před 15-20 lety byli jen lidé jdoucí na procházku (optimálně z kostela nebo do kostela :-)) nebo sedící v kavárně. Já opravdu zírám, že to musím vůbec vysvětlovat.

      Já nechci zakazovat zvony, já chci, abyste i vy byl tolerantní.
      Když se dá určitý počet lidí dohromady a sepíšou petici, že je zvonění obtěžuje, že jejich klid je narušen křesťanským svoláváním k pobožnosti, tak se tím asi bude muset obec zabývat.

      Vymazat
    14. Aha, takže vám nevadí vlastně ty krámy, vám vadí lidi - že se nechoval podle vašeho mustru. A kavárna nevadí, přitom se tam prodává. A co hospoda? Hluk tam bývá, opilci, i kurva se může objevit. Co všechno byste zakázal, aby byla neděla zas taková, jak ji vy chcete?

      A když sepíšou, že je obtěžujou židáci, tak taky? Kde je hranice?

      Jo a mimochodem - jak moc kazej váš požitek z neděle supermarkety stojící na krajích města?

      Vymazat
    15. "Proč hned takhle, proč ne kompromis?"
      Já zrovna nejsem nekompromisní a s Vodníkem souhlasím spíš skrze tu část týkající se referenda a ochrany zaměstnanců. Částečně pak i ochrany "klidu" - nevím jak to líp ve zkratce napsat.
      Jinak proti dobrovolné!!, nikoho neobtěžující a radost přinášející práci nemám vůbec nic bez ohledu na den a hodinu, takže rozumný kompromis by se mnou byl snadný.

      Vymazat
    16. Vodníku, jak se stavíš k provozu hospod? To je přece zrovna oblast naprosto zbytná. Jak večer tak i v neděli. Pro mě jsou hospody svým charakterem obchodům velmi blízko.

      Vymazat
    17. Gogo: město není plné hospod a restaurací. Takže i když budou mít otevřeno, nedělní klid to nenaruší. Taky nevidím jejich charakter zas až tak blízký nějakým obchodům třeba s batama nebo oblečením - v neděli můžou potřebovat občerstvit třeba pravoslavní křesťané, jdoucí z kostela ;-)...

      Vymazat
    18. Typický - co se líbí, hodí, to se okecá.

      Vymazat
    19. Co máte proti flamencu, Vodníku?

      Vymazat
    20. No zmínil jste specificky "obchody s batama". Tak mě napadlo, že ve Vás z nějakého důvodu vyvolává svatý hněv konkrétně tanec s batou.

      Vymazat
    21. Je to truchlivý pohled, jak se znovu potvrdilo, že nikdo nedokáže vymyslet takovou tyranii, jako pět liberálů. Každý z nich řekne třeba: "já bych povolil úplně všechno, kromě nedělního prodeje potravin." A druhý: "Já bych povolil úplně všechno kromě držení krýtkých palných zbraní". Následuje třetí, pak další a výsledkem je pakárna, kterou tak svižně popsal Vodník, když mínil, že by povolil výjimky. Jeden supermarket na 100 000 lidí. A hned by byly komise pro povolování a výběrové komise a zákon, a hned novela, a represe... To vše jen proto, že Vodníkovi zprznili duši černoprdelníci, kteří mu narvali do hlavy, že prý "pomni abys den sváteční světil". A on, protože tuto autoritu zpochybnit neumí (jako všichni fanatici si vlastně ani neuvědomuje, že je to autorita) přenáší tyto stupidní názory dál a je ochoten zasahovat do práv druhých, jen proto, aby církev měla čas na tvarování dušiček věřících.
      Takže dobrá, zakázat nedělní prodej, ale automaticky s ním zavřít i kostely. Chtějí pakárnu? Proč ne. Ať si jí užijí.
      S pozdravem, humanitně vzdělaný intelektuál do domu, hůl do ruky, Báša.

      Vymazat
    22. Starý pán: aha, vida, k čemu se nedostanu díky překlepu.

      Vymazat
    23. Bášo, s Vámi diskusse nemá cenu, protože Vy jste příkladem takové té mrtvé duše, ve které určité schopnosti vnímání odumřely. Je to jako bavit se slepým o barvách.

      S Vašimi humantiními liberály nemám nic společného, osobně bych byl nejradši, kdyby v neděli všichni po kostele četli bibli nebo navštěvovali nemocné. Protože ale ještě stále vím, kde žiju a jsem si vědom možností, resp. nemožností, které tento současný svět a současná společnost postulují, podporuji v tomto rámci co největší svobody.

      Zapište si za uši: OTEVŘÍT OBCHODY A PRODÁVAT V NEDĚLI MEZI TYTO SVOBODY NEPATŘÍ!! Ne ptoto, že si to přeje Vodník, ten zblblý pravoslavný mameluk. Uvádím Vám opakovaně (vy to ale nechcete slyšet, takže tu informaci selektivně blokujete), že pro nedělní klid se jednoznačně vyslovila většina utrechtské, liberální a nečernoprdelnické populace. Zřejmě zde ještě některá ta vnímání natolik neodumřela, ale jak vidno, mrtvé duše toto nechápou. A v Česku je jich pohříchu jako máku!...:-(

      Vymazat
    24. Ach tak, překlep. No já si říkal, že by ten tanec ve Vás mohl evokovat Salome a tím pádem i smrt Jana Křtitele. A taková adorace Salome v neděli by jistě byla výsměchem všemu svatému.

      Vymazat
    25. Ano Vodníku, jak známo, utrechtská většina je svatá a je třeba si před ní sednout na prdel, bo většina=demokracie nebo tak něco, a tedy má většina právo kecat menšině do toho, co má dělat se svým majetkem, že? Třeba nekouřit uvnitř svých domů v prostorech, které poskytnou veřejnosti pro ukájení potravního pudu. Například. Protože to většina prostě nemůže nechat na těch ostatních, aby se sami rozhodli. Nevyslovovala se utrechtská většina před několika sty lety pro upalování čarodějnic?

      Vymazat
    26. A nezlobte se Stary pane, ale co je to ten pinkiloteur? To je jako nejakej funebrak? Jinak Vam preji prijemny pesach.

      Vymazat
    27. Vodník:
      Nevím jak v Utrechtu, ale já vídám spíš víc hospod než obchodů. V neděli může pravoslavný křesťan potřebovat víc chleba než pivo.
      Já myslím, že v tomto bodě vaříš z vody a v podstatě neexistuje důvod podporovat hospody a zakazovat obchody.

      Vymazat
    28. LK: já nevím. Jsem si to vymyslel.

      Vymazat
    29. A nejsou sarkastickej, Kreutzfeld. Jakej asi můžu mít pesach, když si tu šikse nechali pro sebe a žádnou krev mi nedali? Jdou mi k šípku i s tím jejich Mazl tov. Doufám, že jim dojde olivovej olej a budou pak litovat, že je rodiče nechali obřezat.

      Vymazat
    30. Leon Kreutzfeld1. dubna 2013 v 17:38

      Poslouchaji SP, kdo je tady sarkastickej? Dobre vedej, ze geschafty delam jen s armadnimi prebytky a bavlnou, takze bych vam tu krev stejne nemohl prodat. Zeptaji se stareho Hilsnera nebo koupeji macesy v Lev Hamifratz. Stejne uz je pozde.

      Vymazat
    31. v podstatě neexistuje důvod podporovat hospody a zakazovat obchody.
      Nedovedu si představit, že se obyvatelstvo menšího nebo středního města massálně vyřítí v neděli do ulic, protože jsou otevřený hospody. Kdežto otevřené obchody mají právě tento effekt! Nemluvě o tom, že - aspoň zde v Utrechtu - šlo o rozhodnutí nedemokratické, kdy malá lobby prosadila svou vůli navzdory přání většiny; přání, které prokázalo jednoznačně to referendum.

      Vymazat
    32. Vodníku, pletete si příčinu s následkem.
      A Vaší obětavou nabíku pracovního lágru typu "kdo souhlasí, může dát ruce dolů a odstoupit od zdi" jsem čekal dříve, když ideály nepomohly.

      Vymazat
    33. pletete si příčinu s následkem.
      Co tím chcete říct?

      Vymazat
    34. Tak voni takhle, Kreutzfeld? Teď už je to jasný. Voni sou prostě lakomej Židák, co se nechtěl podělit. Voni hned mysleli na geld. No počkaj, od teď končím s výrobou bonbónů z jejich bavlny. Dohodnou si to u Vodníka, ale ať nepočítaj s tim, že jim ten nébich bude dělat i v neděli.

      Vymazat
    35. Když se tak točíš na tom případu z Utrechtu, bylo by asi zajímavé se dozvědět podrobnosti.

      Já bych chtěl vidět, jak se massálně vyřítí lidi do obchodů jen proto, že jsou otevřené. Oni jestli něco opravdu potřebují, tak se vyřítí jinam, kde otevřeno je. Jestli ne, tak zůstanou doma nebo se půjdou někam poflakovat. Co by hrozilo, tak že místo zevlování v disneylandu budou zevlovat v supráči. Což si myslím, že vyjde nastejno.

      Měl by sis uvědomit, že obchod jsou služby a obchodník má zájem nastavit prodej tak, aby se potkal s lidma v prostoru, čase, sortimentu a ceně. Je to tak i s hospodama a vším ostatním. Co je ale svaté právo místních - do jisté míry určit způsob provozu a styl života. Jen by se to mělo dělat rozumně a s nadhledem.

      Vymazat
    36. Podrobnosti, o kterých vím: po zmíněném referendu se ustanovila platforma podnikatelů, kteří apelovali na městskou radu, která to schválila bez dalších konsultací s obvodními radami. Charakteristicky je o tom referováno jako o osvobození od útlaku a šikany - "zrušení zákazu otvírat obchody v neděli".

      Já bych chtěl vidět, jak se massálně vyřítí lidi do obchodů jen proto, že jsou otevřené.
      Tak tady bys to viděl: neděle v těchto týdnech a neděle v uplynulých letech se nedá srovnat. Nebo myslíš, že lidé v posledních měsících toho potřebují (ausgerechnet v neděli) víc než před 10 nebo 20 lety?

      Na svaté právo místních podnikaví nenažranci nakašlali. Myslím, že ta nabídka gulagu je docela čestná...

      Vymazat
    37. Je to i otázka pravomocí, rozsahu samosprávy a velikosti obce. Taky mohou hrát roli analogické provozy - supráč by v zástavbě nepovolili, ale pakliže tam třeba fungují v neděli hospody, není příliš důvod omezovat provoz obchodům obdobné velikosti. Taky bývají ošemetné otázky pro referendum - vycházím z českých reálií.

      V posledních letech se určitě zvýšil objem nákupů.

      Vymazat
  2. Vodníku, nevím jak kdo, ale já přijdu v běžný pracovní den domů někdy mezi sedmou a jedenáctou večer, a docela vítám možnost, spáchat rodinný nákup v sobotu nebo v neděli a jsem docela rád, že mi to někdo umožní. V mém okolí znám řadu individuí, mně docházkou do rodiny podobných. Přesto si nežiju jak prase v žitě a zřejmě VÍC nikdy mít nebudu (a oni také ne), zato vím, jak bych dopadl, kdybych ubral.
    Je mi docela smutno, že Vás díky Vašemu textu musím obvinit z humanitního vzdělání a duševního engineeringu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Bášo, Vy za nic nemůžete, Vy už jste jen oběť toho systému, který nastavili jiní. Ostatně nic proti sobotě, v původní debatě šlo hlavně o neděle, evt. o svátky.

      Vymazat
  3. Článek by se dal zkrátit: chci socialisticky pracovat, kapitalisticky žít - a kdo má jiný názor je hovado. No pane, pardon, ale mě se zdáte být vy netolerantním hovadem.

    OdpovědětVymazat
  4. Nenazval bych se přímo nenažrancem, ale i o víkendu pociťuji potřebu jíst. Možnost nakoupit potraviny tedy považuji pro chod společnosti samozřejmě nezbytnou. Naopak nepovažuji za nezbytné, aby v neděli vysílala televize. Brojme tedy za volné televizní neděle. Přece i chudáci televizní hlasatelé, zprávaři, technici mají právo na nerušený rodinný život alespoň jeden den v týdnu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jak píše Alkibiades níže, nakoupit můžete i v sobotu. Já osobně nejsem proti megasupermarketu (cca jeden na 100 000 obyvatel), otevřeném jako jistou nouzovou pojistku 24/7. Jsem proti tomu, když se v neděli nebo ve svátek otevřou všechny obchody jako by byl všední den.

      Vymazat
    2. Kdo bude vybírat kterej megasuper to bude? Pan úplatek? Co ta zbytečná doprava k němu z velké dálky? 100000 lidí je pěknej okres.

      Vymazat
  5. Báša: Souhlas, já pochopitelně taky vítám, když si můžu při pozdním odchodu z práce skočit do obchodu. Přitom to mám v Bruselu těžší než v Česku - supermarkety tady zavírají v 8 a v neděli mají poctivě zavřeno. Ptám se nicméně, proč potřebujeme neomezenou dostupnost zboží dvacet čtyři hodin denně? Proč si nezaskočit na nákup v sobotu a v neděli raději neodpočívat? Opravdu nedělní otevirácí doba dá lidem takovou svobodu, že budou šťastnější? Je takovou tragédií uznat, že některé dny bychom měli strávit odpočinkem, a ne vyjížďkami po přecpaných cestách za nákupy?

    Nepřijímám populární (liberální) argument, že každý by si přeci ve svobodné společnosti měl zvolit sám, kdy si chce otevřít obchod, kdy nakupovat a kdy odpočívat. To může říci jenom člověk, který žije v tak individualizované společnosti, jako té evropské. Nemohu si přece užívat neděli, když bude moje přítelkyně, dítě nebo rodič pracovat v Kaufáči, protože jinak je od tama vykopnout. Stejně tak toto liberální teoretizování popírá komunální stránku našeho života - světe div se, dny kdy se nepracovalo byly kdysi vymezeny pro společenské akce - ať už slavnosti, sportovní hry nebo náboženské obřady. Stěžují si někteří, že se lidé k sobě dnes nechovají s úctou a nemají o druhé zájem? V takovém případě by se první měli zamyslet, jestli k nám k starosti a zájmu o druhé společnost dává příležitost - kde taky najít příležitost ke skutečně komunálním akcím, když se musí odehrávat mezi spěcháním do práce a z práce. Veřejný prostor není jen o tom postavit někde náměstí, ale i o časovém vymezení běhu společnosti.

    Na komentář pana Bláhy bych si dovolil sám za sebe odpovědět, že nechci žít ani kapitalisticky ani socialisticky. Důležité je přeci žít dobře a o tom se můžeme bavit bez jakýchkoliv nálep nebo dogmatismu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nálepky a dogmatizmy? Zatím je vidím spíš na straně vás, přátel regulace. Hlavně tedy u autora tohoto článku. Pan Vodník má spoustu názorů, ale souvislosti mu unikají veleúspěšně. Zato ví, aniž mě zná, že jsem hovado. Výborný začátek pro diskuzi, že.

      Zvláštní je, že rodina a přátelé pracujeme různě, a přesto si na sebe čas najdeme. Ono to jde i bez nařízení státu "teď pracuj", "teď odpočívej".

      Jo a mimochodem - kde si nakoupím, když dělám i v sobotu? Holt ne každému padla ve 14 v pátek, víte. A nikdy to tak ani nebylo. Falešné představy o dobrém životu s pracovní dobou 5 x 8, se vším komfortem sociálního státu mají jeden problém - nejsou udržitelné. Buď na dluh, nebo na úpadek.

      Mimochodem, co děláte jako Public Affairs Consultant?

      Vymazat
    2. Zato ví, aniž mě zná, že jsem hovado.
      Zdržel jsem se zamýšlené reakce na Váš první kommentář, ale touto větou jste mě přiměl k tomu, že ji přece jen uvedu. Touto větou totiž potvrzujete, že se ozvala potrefená husa - já přece nikoho nejmenoval, dokonce i skupinu, proti které je filipika namířena, jsem definoval velmi vágně. Potrefená husa ale neomylným instinktem pozná, kdy je řeč o ní a ozve se.

      Vymazat
    3. Ano, jsem člověk, který pracuje, aby se měl lépe. Aby měl víc. Ano, chci víc. Chci si na to vydělat prací, ne přerozdělováním, kterým se nakonec dostanete jen k bídě. Ano, máme otevřeno i v neděli a strašně tím všem kazíme život. Sice nevím jak, ale určitě ano, protože vy jste nositel jediné svaté pravdy. Zatímco já nikomu nic nevnucuju, tedy až na to, že po jedné prodavačce chci jednou za měsíc nedělní směnu, kdežto já jsem tam, sebevrah, neděli každou, takový jsem tyran!, tak vy chcete organizovat lidi, v podstatě po bolševicku. Nakupte si v sobotu, v neděli se budete bavit. Jo vlastně milostivě povolíte jeden megamarket pro 100000 lidí. A opět tupě nevidíte souvislosti. Jen tu svou vysněnou neděli se zavřenými krámy.

      Vymazat
    4. Vážený pane Bláho, regulace je potřeba v dnešní společnosti do té míry, do které se společnost nedokáže regulovat sama. A sama se dnešní společnost nedokáže regulovat právě proto, protože neuznává žádné společné hodnoty a společný řád, což je zřejmé na naší diskusi. Naší "morálkou" je liberální etika v podobě, kterou ji dal John Stuart Mill - každý si může dělat co pokud tím neubližuje ostatním. To je samozřejmě individualistická etika, která však v Millově době předpokládala, že některé hodnoty jsou věčné a nedotknutelné - jako například stabilní rodiny, zodpovědnost dětí vůči rodičům, uctivé chování vůči dětem a ženám, soucit s chudými a nemocnými, podnikatelský étos a určitá hrdost nad kvalitou vyráběného a prodávaného zboží atp.

      Můj výčet je pochopitelně subjektivní, ale zajisté si k němu doplníte jiné hodnoty. Čím více je společnost individualizovaná a atomizovaná, čím více nikdo nechápe, že určitý čas se má věnovat obědu, určitý odpočinku, určitý práci a určitý veřejnému životu, tím více musí nastupovat všeobecná kontrola státu a donucovacích prostředků. Nejvhodnější prostředí pro vzestup diktatury je tam, kde jsou si lidé navzájem odcizení; tedy tam, kde společnost prakticky vymizela, a proto se již nedokáže "regulovat" sama.

      Každý má pochopitelně svůj názor, ale ne každý názor je pravdivý. Já osobně si vážím lidí, kteří poctivě provozují vlastní živnost a jako někdo, kdo se se svou prodavačkou dokáže rozumně domluvit žádný tyran pochopitelně nejste. Můj táta měl také vlastní obchod, takže vím, jakého úsilí je k tomu třeba. Uvědomte si nicméně, že v případě, že by obchody v Česku byly zavřené v neděli by k Vám zákazníci místo toho chodili v jiné dny, tak jak to funguje třeba v Bruselu, kde navzdory omezeným otevíracím hodinám menší prodejny prosperují více než u nás. Konkurence bude pořád stejná a pouze rámec se změní. Já jsem navíc přesvědčen, že by takové omezení prospělo právě menším prodejcům, jelikož jsou to právě velké nákupy do supermarketů, které jsou nejčastějším cílem víkendových nákupů.

      Mohlo by se takto pokračovat dál, ale pokud, jak říkáte, máte jiný názor, máte na to plné právo a je zbytečné debatu víc natahovat. Ušetříme si tak všichni trochu toho cenného času :-)

      Vymazat
    5. A napadlo vás někdy, že ten problém leží v přílišné regulaci (a přílišných právech na úkor jiných a bez povinností)? Že stát reguluje regulace regulující jím zavedené regulace, že se celý systém stal nezvládnutelným?

      Třeba včera jsem četl o tom, jak se ženy, nemající školku, dohodly, a hlídala ta, která zrovna měla volno. Zdánlivě ideální řešení problému, ne? Kdepak! Ono je to totiž nelegální, ona na to není regulace! Prosím pěkně, proč se stát neustále sere do lidí, proč jim nenechá prostor pro jejich řešení, která jim budou vyhovovat?

      Uvažte, že někteří lidé třeba mají právě v neděli chuť si jít nakoupit. Třeba proto, že jiný den nemohli, třeba proto, že chtějí uvařit něco, na co jim chybí nějaká ingredience, třeba proto, že to stihnou za chvíli a i tak mají většinu neděle na jiné věci, prostě proto, že je to pro ně lepší. Kdo jste vy, kdo je stát, že jim chcete velemoudře radit, že ne toto, ale něco jiného je lepší?

      Vymazat
    6. Ad Alkibiades: souhlasím s tím, že individualisace společnosti jde ruku v ruce se ztrátou ponětí o společných "věčných" hodnotách. Teď jde o to, zda byla dřív slepice nebo vejce. Osobně si myslím, že ztráta toho ponětí o určitých věčných hodnotách nebo pravdách předcházela a že právě díky tomuto odcizení evropského člověka od Tradice došlo na Západě k té individualisaci a atomisaci společnosti, kdy jakékoli společné hodnoty vymizely a musí být vynucovány (třeba tou liberály nenáviděnou ragulací).

      Vymazat
    7. Myslím, že na tom se shodneme, Vodníku, i když zastánce Tradice/ionalismu nejsem :-)

      Vymazat
    8. zastánce Tradice/ionalismu nejsem :-)
      Aha. Já měl pocit, že Vaše texty zněly chvílemi téměř guénonovsky...:-)

      Vymazat
  6. Někdy si říkám,že lidstvo je v přírodě slepá vývojová větev.
    A na tu naši nenažranost jednou také dojedeme. Všichni.

    OdpovědětVymazat
  7. A nebo to vzít do důsledků a od podlahy.
    Myslím, že je scestné upřít pozornost jen na obchody. To bychom potenciál té regulace moc nevyužili. Co takhle začít polehoučku a zakázat nedělní provoz čerpacích stanic. Co má kdo v neděli jezdit autem?! Co kdyby chtěl něco převážet nebo stěhovat? Nebo hůř, někoho? Za provoz nákladního automobilu v neděli by byla poprava na místě a bez soudu.
    Dále jak výše psáno, provoz televizních a rozhlasových stanic je nepřijatený. V neděli zakázat! Učte se hrát doma na kytaru.
    Pak tu máme zaměstnance hutních provozů. No co tam se děje! Ne! Tak to ne soudruzi. Odpočívat budete, i kdyby jste pak museli vyřezávat ocel z pece plazmou (to jim bude trvat do čtvrtka, v pátek vsázka, jeden odpich a už zase mazat domů).
    S elektrárnami, tam je to trochu potíž, ale domnívám se, že přes den to zvládne fotovoltaika (když bude hezky), ta je bezobslužná a když bude ošklivo, tak větrníky. Ostatně, fabriky stejně nepojedou tak jakýpakcopak. Pravda, odstavit Temelín je docela makačka, museli by zavřít krám dřív. Tak to asi určíme jako poslední etapu, až robotizace pokročí.
    Je pravdou, že nám zde pak bude řádit ještě početná skupina záškodníků a nepřátel nedělní pohody, kteří by si snad chtěli doma pracovat na počítačí. Programovat, projektovat a tak. To lze vyřešit buď nedělním vypnutím internetu, nebo státem certifikovanou štěnicí na boardu, která při pokusu o spuštění AutoCADu sestřelí systém, nejlépe nevratně. Za trest!
    Jediné co by mohlo být povoleno jsou nedělní procházky, zde ovšem riskujeme, že se nám do davu nenápadně vmísí například poslíčci. Vzhledem k tomu, že bezpečnostní složky budou mít také volno, bude muset být osazen (doplněn) kamerový systém tak, aby speciální útvary pak v týdnu mohly vyhodnotit, zda se na záznamu opravdu všichni pouze bezcílně (a pohodově) prochází, nebo jestli někdo ilegálně nevyvíjí nějakou výdělečnou činnost.
    No, a pak zde ale je problém největší, a to jsou církevní hodnostáři, kteří by nepochybně chtěli zneužít PRNO (pohodové regulace nedělního odpočinku) a pracovat ve prospěch církve. Co si budem namlouvat, věřící jsou kšeft. Tak to tedy ne. Tudy cesta nevede! A žádné modlení! To je v popisu práce, takže zakázat. A povinně štěnici na krk, jestli si ten záludný klerikál něco nemumlá.
    Je vlastně třeba vzít si příklad ze šábesu, respektive z postojů orthodoxních židovských kast k němu, což Vodník zřejmě učinil. Takže bych tu už nerad viděl nějaká obvinění z antisemitismu. Naopak. Vodník je skrytý sionista závidějící židům šábes.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Židovský šábes vychází ze stejných principů jako křesťanská neděle a tak, když odhlédneme různých směšných extremistických výstřelků, jsem přesvědčen, že je to něco, z čeho bychom si měli vzít příklad.

      Vymazat
    2. Enomže židovský šábes spadá na sobotu. Takže by se musela civilisace zastavit a zamrznout po dobu celého weekendu.
      Rušitelé svátků klidu a náboženského rozjímání by pak mohli být beztrestně kamenováni...

      Vymazat
    3. A navíc v některejch zemích odpovidá sobotě pátek, a neděle nejposvátnější bohem vyvolená je - pondělí :D

      Vymazat
  8. Ale no tak! Dejte už tomu Vodníkovi pokoj! Víra v demokracii, úsudek většiny a pánaboha je daná špatnou výchovou a on za ní nemůže.

    OdpovědětVymazat
  9. Pro pány Bášu, Bláhu, Blackstona a další mám návrh: humanitární internaci v některém pracovním táboře. Oni budou pracovat sedm dní v týdnu, až se z nich bude kouřit, a zbytek kliduchtivé populace bude mít od nich pokoj. Povaha této internace je výlučně humanitární, neboť jejím účelem je ochránit svobodymilovné podnikatele před lynchem komoušů a černoprdelníků.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Velice vtipný. Budoucnost podle vašeho mustru. Akorát že se u mě pletete - já dělat nechci, jen nemám potřebu to vnucovat ostatním.

      Hele, co kdybyste si vy nedělníci zařidili svý město, kde byste všechno vlastnili a tím pádem nikomu nemuseli nic vnucovat?

      V celý debatě ste předváděl jeden argumentační faul za druhým. Smutný.

      Stejně jako když jinde proklínáte zlý zazobaný mocný, který si všechno prosaděj silou, ale sám si demokracii vykládáte stejně, jen to násilí působí většina.

      Vymazat
    2. Stejně jako když jinde proklínáte zlý zazobaný mocný, který si všechno prosaděj silou, ale sám si demokracii vykládáte stejně, jen to násilí působí většina.
      A jak byste to řešil Vy? Nechal každému svobodu? To je pak jasný, že tu svou vůli prosadí ti nejdravější. Jestli je Vaším ideálním biotopem džungle, tak mám pro Vás stejnou radu: co kdybyste si vy džunglaři zařidili svý město, kde byste všechno vlastnili a tím pádem se mohli rvát neomezeně mezi sebou o moc? Ostatní by od Vás měli pokoj! Pak je tu ještě ten lágr, tam byste si to mohli taky tak zařídit. Je to povýtce humanitární!

      Vymazat
    3. My si takový město založit nemůžem, páč takoví jako vy nám to nedovolej! Zato pracovních lágrů se nejspíš zase dočkáme. A vy budete moct konečně v klidu slavit neděli. Teda než si z jinýho důvodu přijdou pro vás. Že vás búh neztrestá, vy slepí fanatici.

      Vymazat
    4. Nebojte se, Blackstone: lágr rozhodně hrozí mně víc od nenažranců a hovad než nenažrancům a hovadům ode mne, o Vás nemluvě.

      Vymazat
    5. Z lidí jaky vy mam větší hrůzu, než z všelijakejch komoušů, fašounů atd. Z vás, užitečnejch idiotů.

      Vymazat
    6. A komu podle Vás dělám užitečného idiota? Komoušům? Nebo černoprdelníkům? Nebo komu teda?

      Mně zas připadá užitečný idiotism bojovat za takovouhle svobodu, která část populace zotročuje, druhé části ruší den klidu a celkově přispívá k zániku tohoto kulturního okruhu.

      Vymazat
    7. Podstatná je jedna maličkost. VY říkáte, že zotročuje. VY říkáte, že jsem oběť. Rušení klidu je blábol. Velké kšefty jsou na periferii, kde nikoho neruší. A že většina říká? Půjčte mi na týden dvoje noviny a uvidíte co bude potom říkat většina.
      A ohledně výše zmíněné příčiny a následku: Shopping parky by nevznikly, nebyla-li by poptávka. Lidé chodili do obchodů, a někdo si všiml a zkusil. Jinak doporučuji třeba Somálsko. Tam jsou obchody zavřené. Pořád.
      Vodníku, když už máte mesiášský komplex, založte si politickou stranu a vyhrajte volby. Máte-li pravdu, nebude to problém.

      Vymazat
    8. Rušení klidu je blábol. Velké kšefty jsou na periferii, kde nikoho neruší.
      Já ale mluvím ne jen o velkých kšeftech, ale i o ostatních obchodech, které nejsou někde na periferii, ale právě v centru. Rušení klidu je tedy holý fakt, na kterém se nás tady v Utrechtu shodla většina. Není to o novinách, ale o referendu.

      založte si politickou stranu a vyhrajte volby. Máte-li pravdu, nebude to problém.
      Doufám, že to byl od Vás (značně trpký) humor. Myslet něco takového vážně totiž může opravdu jen idiot, o jehož užitečnosti jest záhodno pochybovat.

      Vymazat
    9. U nás není třeba zakládat strany, pro komunální volby stačí sebrat pár podpisů. Kvůli jedné lapálii s obchody to možná není adekvátní řešení, ale pokud člověk má pocit, že se věci dějí nějak divně, on by to chtěl jinak a není sám, je to asi ta nejlepší metoda.
      V praxi ale hodně záleží na velikosti obce.

      Vymazat

Kursiva: <i>text</i>
Tučně: <b>text</b>
Odkaz: <a href="http://adresa">text</a>, tedy <a href=""></a>