pondělí 23. prosince 2013

Petr Uhl o undergroundu

Podobně jako u Milana Kohouta nesouhlasím s Petrem Uhlem v řadě zásadních věcí. Nicméně jeho pohled na bývalý underground dnes se nápadně shoduje s tím, co říká Kohout a co potvrzuje i má pozorování.

37 komentářů:

  1. Preji hezke Vanoce a vse nejlepsi do Noveho roku :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Napodobne vsem zdejsim ucastnikum!

      Vymazat
    2. Tak se nám zase narodí, s tímhle datem už jsme si to vyřešili. Ale kdy ho obřezali?: http://natgeotv.com/uk/quest-for-the-holy-foreskin/videos/christs-circumcision

      Vymazat
  2. Dobry vecer, vodniku a diky za vase stranky...
    S disentem je potiz v tom, ze v jeho pestrosti byly jeho vystupy vzdy oportunni. A je to tezko uchopitelny institut, protoze je zaroven moralni, politicky, kulturni, infantilne opozicni a trpel na nedostatek konkurence.
    To pak byl jeden z nejhorsich romanu, co jsem cetl, Grusuv Dotaznik, vydavan za vrchol ceske prozy. Na disent se samozrejme napojilo hodne dusevne impotentnich lidi, kteri opravnene pochopili, ze je to jejich jedina sance, jak dojit nejake spolecenske ucty.

    Takze takovy mismas bez ladu a skladu. Takze neni prekvapeni, ze vahu a formu dodal disentu az jeho protivnik, tedy komunisti, jimz patri nehynoci zasluha na tom, ze takova spolecenska fronta vubec vznikla. S jejich padem padl i disent, nebot bez sveho tvurce byl zivota neschopny :o)

    Pokud to tu bude vicekrat, pak se omlouvam, neb tezko hledam cestu k publikaci prispevku :o)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To bylo takto embecko. Ackoliv mam na WP ucet a zde jsem se prihlasil, tak mne TO odmitlo. Takze to sem budu mastit takhle jako anonymni, dekuji za pochopeni :o)

      Vymazat
    2. Embéčko, já se tu kvalitu neodvážím posuzovat. Já obdivuju básníky Bondyho, Vodseďálka, Quida nebo Fandu Pánka, ale například tolik uctívané Invalidní sourozence moc nežeru (mám radši Afghánistán, Šamana, Mníška nebo Nepovídku). Té musice vlastně nerozumím - na to jsem ale přišel až mnohem později. Já měl za to, že Plastici chtějí hrát bigbeat, ale moc to neumějí a tak si z toho dělají srandu. Zřejmě se mi na tom líbilo vždycky něco jiného než to, co obdivovali praví androši. Mě třeba smrtelně nudí Velveti, i Lou Reed, Cale nebo Nico. Největší nuda pro mě je Captain Beefheart, kterého Zappa (a ten musice rozuměl!) prohlásil za nejlepšího musikanta, co zná. Se mnou to ani nepohnulo! Takový punkrock, dechovka nebo kotlíkárna mě může aspoň pěkně otrávit, ale tohle se mnou nedělá lautr nic! Idem ditto David Peel, Fugs, Bonzo Dog Band, Residents, Pere Ubu a všechny tyhle undergroundové stars. I první Zappovy desky mě nudí. V popu tihle lidé obdivují Bowieho, Roxy Music, Hamilla, Doors - snad až na ty poslední mě to moc nevzalo. Mají obvykle radši Stones než Beatles - u mě to bylo vždycky naopak. Prostě na to nemám radar. Přesto z různých sekundárních indicií jsem si jist, že to není jen otravný rámus, jak tvrdí Gogo, Cnemo nebo T. Pecina, nýbrž že oni tomu stejně jako já sám prostě nerozumějí.

      Vymazat
    3. Zde embecko
      Vodniku, tohle je otazka charakteru. Jak jsem se nekde docetl "Kdo mysli rozumem, pro toho je zivot fraska, kdo citi srdcem, pro toho je tragedie". Ja jsem to druhe :o)

      Proto mne nikdy articistni vykony nebraly, intelektualstinu nemam rad, kdyz je bezzivotna. To vsechno co jste vylmenoval, krome Doors, mne tedy nechava uplne chladnym, nejde mi to do mozku- jednim uchem sem, druhym tam.
      Jan bych dal na stranu Plastiky, protoze ti zivotni byli, alespon v nekterych deskach.
      Otravny ramus to neni, hlavne ne pro rozumove intelektualy, ti to sledovali s hmyzim zajmem, tykadla nastavena :o)

      Vymazat
    4. "Kdo mysli rozumem, pro toho je zivot fraska, kdo citi srdcem, pro toho je tragedie"
      Já myslím, že jedno bez druhého nejde. Jde o to, aby to bylo co nejvíc v rovnováze. O to se i snažím. Ovšem nechápal jsem a nechápu, co je na Velvetech nebo Plasticích intellektuálního. Nějaký moderní jazz nebo vážná hudba, o.k., ale Lou Reed?... Třeba jsem blbej, to je taky možný...

      Vymazat
    5. zde embecko
      Je to poza, co je na tom intelektualniho. U Reeda "kafkovska" (syn konzervativniho zida co se dal na popis anglosaskych profannich "perlicek na dne" a povysil sedivost dne protestantskeho proletare na esoterni zazitek), u Plastiku zamerna stylizace do anti-revolucnich (v jejich dobe a-socialistickych) demonu- Plastici jsou de fakto pohane :o)

      Tohle samozrejme musi uhranout tomu, kdo ma stejny problem, tedy problem se svoji stylizaci. A to jsou prave ty rozumove typy, ktere nenachazi sve misto a tak ze sebe musi udelat neco "jineho", pohlizet na sebe jakoby shury, protoze ve sve kuzi se zkratka neciti.

      Tohle neberte jako kritiku, to same muzu udelat i se sebou, ale o me tu ted neni rec :o)

      Intelektualska stylizace je vitanym unikem z nesnesitelnosti rozporu mezi svetem a clovekem, ktery do ni nezapada, tedy jde o formu auto-terapie, vydavane za umeni (aby se nereklo :o)

      Vymazat
    6. povysil sedivost dne protestantskeho proletare na esoterni zazitek
      No, tomu nerozumím, proto se mi to asi nelíbí.

      Plastici jsou de fakto pohane :o)
      Samozřejmě. Buď pohané nebo atheisté, křesťanství je posa a to, obávám se, i u toho Barabence, který snad studoval tu evangelickou fakultu.

      Jinak já myslím, že se stylisuje svým způsobem každý, tedy aspoň v určitém věku. Jenže když má smysl pro tu vyváženost, přirozenost, poctivost a přímost, tak mu to prostě nemůže vydržet. Já jsem se v mládí stylisoval do rockstar, ale stejně mi Reed nebo Residents neuhranuli...:-\

      Vymazat
    7. Embecko pise:
      Me prijde Lou Reed jako Hrabal, hleda krasu v sedi bezneho dne, u "maleho cloveka"

      I'm waiting for my man
      Got 26 dollars in my hand
      Up to lexington 125
      Feelin' sick and dirty
      Huh, I'm waiting for my man

      Jen abyste rozumel: ja mu to nevycitam, ani ho nehodnotim, jen popisuji (podle sveho, samozrejme), kde ma koreny jeho stylizace. Pak se da i poznat, jakemu typu lidi se Reed libi. Takle nerikam, ze je spatne se stylizovat, samozrejme ze to dela kazdy.

      Ale at se do sebe nezakousneme :o)...zatim diky, rozhodne neodchazim na dlouho...

      Vymazat
    8. Co ma heroinovy navyk spolecneho s "sedivym dnem maleho proletare"?

      I'm waiting for my man - cekam na sveho dodavatele heroinu
      Got 26 dollars in my hand - tolik tenkrat stala davka
      up to lexington 125 - NY subway cislo 6 nahoru Manhattanem do Harlemu po vychodni strane cetral parku - adresa 125 avenue a Lexington avenue, kde se ma sejit s dodavatelem
      Feeling sick and dirty - popis toho jak se citi heroinovy narkoman kdyz potrebuje davku

      Reed v te dobe mel navyk na nekolik drog do niceho se stylizovat nepotreboval. A vase predstava toho, ze Reed - umelecky bisexual a typicky newyorsky bohem z Warholovy sceny Superstars by se stylizoval do nejakeho "maleho cloveka" je absurdni.

      Vymazat
    9. Me zas prijde absurdni, co mi to tu podsunujete, Unknowne.
      To je jak prez kopirak, nejaka nemoc anebo co, nekdo si neco vymysli, pak mi to podstrci a zacne se mnou polemizovat...tak dobrou noc! Zdravi embeso :o)

      Vymazat
    10. Unknown: to ale nevysvětluje můj problém. Lennonovo Cold Turkey bylo taky o heroinovém návyku a to se mi na rozdíl od Waiting for my man velice líbilo. Ne, to je v něčem jiném, v tom, co nazývám z nedostatku lepších slov "radarem" na tohle umění. Radarem, který mně dokonale chybí...

      Vymazat
    11. Embéčko: s tou stylisací mi nehraje taky to, že - kromě Magora a Brabence - ti Plastici žádní intoši nebyli. Jinak dík aspoň za pokus o vysvětlení, sice tomu pořád nerozumím, ale chápu to, co píšete.

      Vymazat
    12. embeso hovori:
      Vsak to je v poradku, vodniku, nechme to byt...diky.

      Vymazat
  3. Zde embecko
    Jeste k vyjasneni pojmu: underground povazuji za kulturni vetev disentu. Underground nepouzival politicky stylizovany projev a pokud, pak vzdy jen v druhem planu. A hlavne se branil zarazeni, vetsina undergroundu byla asimilovana disentem a to jen tak bokem, spise proti sve vuli.
    Ne kazdy zil v Praze, ne o kazdem zbitem se hned vecer referovalo na RFE. Disent potreboval podchytit i periferni pociny, aby se ukazal jako celoplosny, periferni underground naopak potreboval prazsky vehlas, aby se s nim zachazelo alespon trosku slusne.

    Kdysi to kdosi vyadril takhle: Vam v Praze bylo hej, o vas hned kazdy vedel a meli jste podporu, zatimco u nas v Teplicich vas zmlatili a slehla se po vas voda.

    A opet je na scene trida neschopnych, ktera rajtuje po tech, ktere policie donutila ke spolupraci, protoze tehdy o ne nestalo ani StB (co by za to tehdy dali).

    Disent a underground mel dvoji ucinek: po listopadu se na verejny zivot dostala "ziva kultura", coz bylo plus. Ale zaroven s tim se v pozicich uchytili lide bez rozhledu a bez hloubky, jen za sve zasluhy a ti ted ve svych zabomysich valkach dusi ceskou kulturnost (Ivan Havel, Tydlitatova, Nemcova, to jsou spunty ceskeho verejneho diskurzu :o)

    OdpovědětVymazat
  4. Zdravím, embéčko! Ano, to je přesně popsáno: underground byl zpolitisován a zdissentisován proti své vůli (a ke své zkáze, dodávám já). Mně říkal Čuňas: "Nejdřív tě musí zmlátit a jak o tobě začnou mluvit a psát venku, tak už jsou opatrní." To bylo, pravda, v Praze, ale ani tam to neplatilo úplně: Charlie Soukup, Třešňák nebo Benýšek byli celkem známí i venku a přesto je estébé doslova vymlátilo ze země.

    A taky je pravda, že když se tihle lidé dostali nahoru, tak tam, až na naprosté výjimky jako Kohout nebo Uhl, udržují ten zastydlý discourse ze 70. let s jeho přihlouplým pravičáckým obdivem k Americe, irracionální rusofobií, politicky korrektním multikulturalismem a sionismem a jakýmsi postundergroundovým pauměním ala David Černý.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zde embecko
      Ano, bavime se v obecnych pojmech, pak take lze predpokladat, ze obcas s vanickou vylijeme i nejake to dite...
      Vite, vodniku, ja uplne nesnasim konstruktivni, vyvazeny diskurz a to proto, ze jde ze strany intelektualu o zbran temer hromadneho niceni. Je to hovorove nasili pachane na diskurznich partnerech, ktere tim nutite do toho sameho modu reci.
      Kdyz se nepodvolite, jste vyloucen coby "hlupak bez rozhledu"...a o to samozrejme jde.
      Jakmile "vyvazite", okamzite degradujete svoji vypoved. Napr. se chcete bavit o prinosu cirkve, ale ve vyvazenem diskurzu musite rici napr. "Cirkev nam prinesla pismo (ci Pismo), ale nesmime zapominat na prikori, ktere s ni take prislo."
      Tim uplne rusite svuj zamer, pro-blem (recky pred-hoz), kterym byla debata o prinosu cirkve.
      ja si to vyresil jednoduse: bud v diskuzi narazim na partnera, ktery mi rozumi, anebo se s cloekem, vyzadujicim vybazenost, nebavim.
      O nejake obohaceni skrze vyslechnuti nazoru oponenta opravdu nestojim, na takove blbosti mam v tomto slzavem udoli vymereno prilis malo casu :o)

      Takze ano, nekteri byli biti a zaslouzi uctu a uznani. Ale obecne plati, ze v Praze se zilo lepe, tedy skryteji, protoze slo o velke mesto, kde se tenhle typ problemu rozmelni.

      Vymazat
    2. obecne plati, ze v Praze se zilo lepe, tedy skryteji, protoze slo o velke mesto, kde se tenhle typ problemu rozmelni.
      To je dost možné, ale já jsem poznal mimopražské Čechy a jejich způsob života trošku víc až v emigraci (absurdní, co?)

      Vymazat
    3. Proč absurdní, běžné .. třeba ti kavárenští povalečí v médiích nic jinýho než svou poličku pražskýho sklenému neznaj, ale nijak jim to nebrání psát o celym česku ne-li o celym světě. Absolutní přezíravost k odlišnym kulturnim i ekonomickym vrstvám, o víře, etniku či civilizaci nemluvě. Oni i ten multikulturalismus chápou snad jen vůči srovnatelný kavárenský hierarchii (etnických umělců a dalajlámů) a ne vůči celýmu spektru který se třeba v arabskym světě či asii nabízí. To je zas rub tý snahy o "vyváženost", tenhleten rozhled po světě se zornym polem vymezenym metrovou coulovou trubkou (příměr vypůjčenej od Vonneguta).

      Vymazat
  5. Já tedy nevím, čemu kdo říká nebo neříká underground, ale krátce po plyšáku jsem měl co do činění s Magorem jako takovým a s několika existencemi kolem Plastiků. IMHO jsou to lidé (a Jirous obzvláště), kteří by měli problémy za jakéhokoliv režimu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. jsou to lidé ...kteří by měli problémy za jakéhokoliv režimu.
      Ano. To je téměř definičním znakem undergroundu (byť jistě ne jenom undergroundu).

      Vymazat
    2. To je trefna poznamka a hodi se i soucasne shlizeni na disent nebo politicke vezne.
      Po revoluci byl kdejaky chmatak a podvodnik politicky vezen ( vsak to bylo za komunistu, ze ? ) a kdejaky utecenec nebo potizista byl disidentem. Vzhledem k tomu, ze techto lidi byla vetsina ( nebo jinak receno hlavne tihle lide se timto chlubili ), tak zcela zazdili zivotni osudy a skutecnou disidentskou praci nekterych lidi trpicich v byvalem rezimu.
      Hlavne disent uz nikdy nebude takovy jako byval pote, co Vaclav Klaus prohlasil, ze disidenti jsou i lide, co nesouhlasi s EU. To uz mi prijde na palici. Ja jsem vlastne taky disident, protoze nesouhlasim s cenou rohliku v nasich obchodech.

      Vymazat
    3. Pozor! Underground ≠ dissent!

      Vymazat
    4. Ale to netvrdim, Vodniku :)
      Jen jsem parafrazoval poznamku, ze jsou jisti lide, co by meli problem za jakehokoli rezimu.

      Vymazat
    5. Ano, jsou. Ti budou pravděpodobně v každém régimu dissidenty. Ale nemusí být nutně androši. Charakteristika androše viz ten druhý Kohoutův citát zde.

      Vymazat
    6. Pise embecko
      Vodniku, napsal jste: "Pozor! Underground ≠ dissent!"

      Ano, tomu je rozumet, ovsem plati to jen castecne, protoze underground bylo politicke hnuti, at clovek chtel, anebo ne. Tim, ze jste sesel do podzemi jste vyjadroval svuj politicky odpor. Anebo jste byl jako politicky odpuce bran, ackoliv vase tvorba byl apoliticka. Napriklad lyrik Oldrich Janota, ten at chtel, anebo ne, tak byl doslova nacpan do politicke skatulky "nedela to, co chce rezim" a to uz uplne stacilo.

      Ceska scena mela underground a explicitne politicky paralelni disent. Nebylo mozno "delat to, co nechtel rezim" a zaroven nebyt vtazen do politickych souvislosti.
      V USA to bylo jinak, tam byl underground zaroven politickym hnutim, byt trebas implicitnim (nerikali to, ale konali tak). A to proto, ze jim tam chybela obdoba naseho disentu. Z tohoto uhlu pohledu byla i centralisticky demokraticka socialisticka spolecnost na vyssi demokraticke urovni, nebot mela k dispozici vic vyjednavacich ploch na "oficialni urovni".

      Z uvedeneho plyne, ze v dobe post-demokraticke nemuze zadny underground existovat, nebot v takove dobe uz neni zadne podzemi. Chybi ideologie a zustaly pouze chladne zakony. Tem nahore nemuzete uz rici "delate to blbe", protoze vam odpovi "koname pouze v ramci zakonu, ktere jste vy prijali nasim prostrednictvim". Proto se na ulici muze sejit trebas milion lidi jako ve Spanelsku, ci desitky tisic jako v USA a nikym to ani nehne.

      Problematika post-politicke doby je v nepritomnosti vyssi ideje, jejiz cilu by spolecenstvi mohlo dosahovat. Socialismus se svym pokrokem a zarnymi zitrky, spolu s moralnim kodexem budovatele komunismu tahl nejen svoji spolecnost, ale i tu zapadni, ktera, ackoliv zcela vyhorela, alespon mohla zaujmout nejaky ideologicky postoj k tem za zeleznou oponou- ano, to vychodni blok tahl ideologicky Zapad a dal mu tak dalsich par desetileti k dobru.

      Underground coby celosvetove (ci spise celozapadni) "hnuti" je tesne spjat s rokem 1968 a udalostmi okolo nej. Tehdy lide zacali "vystupovat ze systemu" a hledat svoji novou pozici mimo nej. Coz bylo nesmirne tezke a zacinalo se opravdu tady a ted, tedy "na ulici". Tak jako Reed cekal na sveho muze s 26 dolary v ruce, tak Hrabal presoval stary papir a odchazel pro lahvace, nejaky zasadni kulturni rozdil v tehle dvou stylizacich opravdu neni.

      Tohle ukoncil az Ziggy Stardust, velmi inteligentni chlapik, kteremu se podarilo odhalit, ze byt pod zemi, pod systemem neznamena byt mimo system a ze kdyz mimo, pak uplne. S Bowiem a jeho Muzem, ktery spadl na zem (1976) konci ideologicke futrovani undergroundu a ten od te doby uz jede jenom samospadem (to je ta desetiletka, po ktere se i cast ceskeho undergroundu musela pretavit na politicky disent).

      No, neberte to tak, ze vam tu neco tlucu do hlavy, spise trpim samomluvou, takze kdyz neodpovite ci napisete jen jednoduse "kravina", tak se rozhodne neurazim :o)

      Vymazat
    7. Pise embecko
      Jeste bych upozornil na novy rozhovor s Uhlem:
      temhle lidem (vcetne Uhla) za posledni cvrt stoleti zrejme vubec nedoslo, o co jde. Coz jim samozrejme nevycitam, ale mediim uz ano a to proto, ze nedokazaly sahnout na dno problemu a namisto toho neustale dokola predhazuji "obcany zklamane z prohlednuti".
      Ale vlastne i media chapu, kdo z redaktoru by do toho chtel slapnout a nechat se vyhodit z prace, ze ano...
      http://a2larm.cz/2013/12/pomalu-se-stavam-odpurcem-systemu/

      Vymazat
    8. Embéčko: zůstávají to dvě odlišné entity (mluvím o české situaci). Dissent je politický programově, androš "proti své vůli", ale vposled se jedná - v kontextu - v obou případech o politické fenomeny. Bolševik zpolitisoval všechno. O Ziggym nevím nic, Bowieho jsem nikdy neposlouchal, Muže jsem viděl, ale nenapadlo mě to dávat do souvislosti s undergroundem.

      Dneska s mocí hnete pouze nacistickými symboly nebo popíráním holokaustu. Jinak jste jí k smíchu. Na Západě ještě radikální wahabism, ten má ale v Česku zcela minimální zázemí.

      Vymazat
    9. Já to s dovolením trochu upřesním. Magor & company (velké) problémy po plyšáku neměli právě proto, že došlo k dosazení rovnítka mezi underground a disent. Nejzajímavější na tom bylo jak se k tomu stavěl samotný underground. Moje kontakty s ním začaly tak, že jsem se zúčastnil natáčení jakéhosi filmu se zahraniční, tuším polskou, účastí. Za účelem natočení noční scény byla produkcí na 8 hodin pronajata za velmi slušný peníz část nábřeží na Malé straně (zhruba od místa kde je dnes socha mnicha), o šířce cca 100m. Nebylo tedy problém ji obejít, což občanstvo, poté co zvědavě přihlédlo, i činilo. Vyjma Jirouse a party jeho asi osmi kamarádů, kteří přece nebojovali za svobodu proto, aby jim někdo bránil používat veřejný prostor a rozhodli se pokračovat v mejdanu 15 metrů od kamery a to v záběru. Padaly výroky jako "My jsme trpěli, tak si teď budeme dělat co chceme", "My jsme bojovali i za Vás" a podobné, s přestávkami na čáru nebo na lok. Nepomohli policajti (bylo to v únoru 90 a nechtěli mít problémy), takže nakonec pomohli osvětlovači, vyzbrojení tyčemi ze stojanů. Ovšem až poté, co na mne Jirous vytáhl nůž, takže jsem mu, ač nerad, byl nucen zlomit dva prsty na pravé ruce. Pak jsem se stal po dobu asi jednoho roku terčem pozornosti (a vyhrůžek) jak jeho, tak jeho známých, které ovšem narážely na to, že jsem rovněž z chartistické rodiny. Celá sranda zákonitě skončila tak, že měl Jirous od krve hubu a já ruce. Pod slibem opakování tak srdečného hovoru pak jeho pozornost utuchla.
      Nedivte se tedy, že když se řekne underground, vidím je tlupu existencí, zajímajících se jen o to, jak nerušeně chlastat, fetovat a dělat bordel.

      Vymazat
    10. Magora zničilo 11 let v kriminále. On nikdy nebyl žádný beránek, ale kriminál se na něm podepsal. Bohužel, v tom boji nezvítězil on, ale régime. K tomu ten jeho alkoholism - jeho předsmrtné výstupy na podporu amerického radaru raději neměly být filmovány a ukazovány, tam divák vidí jen směšnou a trapnou trosku, podobně jako Vyčítala (kterému to taky nepřeju).

      Vymazat
    11. Vždycky to vyhraje régime.
      Ostatně, Embéčkovi závidim, takhle lapidárně bych to střihnout nedokázal .. "koname pouze v ramci zakonu, ktere jste vy prijali nasim prostrednictvim". Tohle bolševik prostě nedokázal, nechat se demokraticky legitimizovat mlčící většinou.

      Vymazat
    12. Embecko pro Basu

      Bylo to velmi ruznorode a asi je pravda, ze clovek narazil na ci se doslechl o spise tech vytrznicich. To proto, ze ti ostatni byli slusni a tudiz nebyli v undergroundu :o)

      Bez ohnu je underground, ale bez publika neni underground.
      Ja myslim ze tohle vzpominani lze delat jen dvema zpusoby: bud sentimentalne, anebo "obzalobou systemu". Jak to bylo "doopravdy" se nikdy nedovime, protoze nase zkusenosti jsou omezene a vyber cizich informaci jak bys met.

      Podle meho vi kazdy uplne presne, kde je hranice a kdy si uz zacina rikat o prusvih. A system vi naopak velmi presne, kdy to myslite vazne a kdy si jeste hrajete.

      Tehdy slo jeste o "cestnou hru", nebot zastupci systemu brali vazne to, co jste rikali, dnes kdyz prestoupite hranice, stavate se utocnikem na samu podstatu existence ostatnich...uz tedy nerozvracite, ale primo utocite a nikoho pri tom nezajima co vlastne rikate a jak to myslite, jste argumentacne eradikovan.

      Ze je soucasny system tak citlivy je jen znamkou toho, ze je nakrapnuty jako ty predchazejici (ale neznamena to, ze je stejne slaby).
      Sentimentalni vzpominaci poloha je zase znamkou toho, ze se vraci stary konflikt. Predstavte si, ctvrt stoleti po prevratu vitezi v TV ve sledovanosti socialisticke porady. Jako by cvrtstoleti budovani kapitalismu nebylo nicim jinym, nezli pokracovanim normalizace jinymi prostredky.
      Na detstvi si s vaznosti zacnete vzpominat take az kdyz se dostanete za svuj vrchol, do te doby na to neni cas. Tedy ja osobne ve vzpominkach na androse a disidenty vidim jen obavy z toho, ze se clovek opet bude muset nejak politicky profilovat, ale uz na to nema ani chut, ani sily (zas ty samy sracky, paneboze :o)

      Undergound a s nim i Magor dojeli na to, ze slo (jde) o elitarskou zalezitost, ktera v sociku, diky tehdejsi situaci, ovsem vstoupila na verejnou platformu. Obecne receno, zabilo ji mnozstvi. Mnozstvi lidi, ktere do ni (zalezitosti zvane underground) vstoupilo a ktere nemelo na to, aby s nim drzelo krok a tak ho rozmelnilo, rozhadalo a rozlozilo.
      Vzpominam na nestastneho Magora jak vypravel, ze se k nemu denodenne sjizdeji jemu neznami lide a nuti ho chlastat a delal skopiciny, to uz byl utrapeny (z tech lidi) a nevedel kudy kam.

      To je take pouceni pro budoucnost: pokud vznikne nejake spolecenstvi lidi, kteri se spolu chteji bavit, nesmi nikdy pristoupit na to, aby jejich hovor "zverejnel", musi neustale pecovat o to, aby si udrzeli konspirativne- elitarsky charakter svych "schuzek" a nepustili do nich nikoho, kdo by jim je narusoval.

      Vymazat
    13. Jeste embecko pro jonase:

      Predne diky za pochvalu...regime je tu opravdu od toho, aby vyhraval a jak to ten dnesni dokazal skoulet je na Rad prace :o)
      Bolsevik to samozrejme tehdy nedokazal, protoze byl zahackovany slibem pece o blaho lidu, v tom byla jeho legitimace. Neni hajzlpapir, soudruzi maji nejen prusvih "zdola", oni to jako prusvih citili dokonce sami, az to v nich dokazalo vzbudit skoro vinu, minimalne potrebu s tim neco delat a omluvit se za to/ vysvetlit to (tehdy ho, tedy hajzlpapir, pote, co vyhorel Harmanec, zacali obratem dovazet z Polska). Zodpovednost za blaho cloveka dnesni regime ze sebe sikovne setrasl a stara se jen o ekonomiku- jako kdyby na cloveka vystupovali marxisticti besove. Dnes staci vyhlasit, ze burza vyrostla o par bodu a kdo si stezuje je tedy sam neschopny, protoze kdyby nebyl, tak by rustu burzy dokazal vyuzit (jde preci o objektivni ekonomicky ukazatel).

      Vymazat
  6. Embecko preje stylove hezky Novy rok...

    Ivan Wernisch
    Když zhaslo slunce
    (Honzovi Z.)



    Když zhaslo slunce, bylo ještě líp.

    Všemožným chlastem jsme se nalili,

    chodili jsme a žvanili,

    chrastilo listí, hulilo se z lip,

    pod kterejma se pálily

    nějaký hadry a nějaký kosti.

    Blábolily se pitomosti

    a vonělo to koncem léta.

    Zmejlili jsme se. Byl konec světa.

    OdpovědětVymazat

Kursiva: <i>text</i>
Tučně: <b>text</b>
Odkaz: <a href="http://adresa">text</a>, tedy <a href=""></a>