čtvrtek 28. srpna 2014

Dvanáct charakteristických postojů Pravdy a lásky

O Pravdě a lásce se toho už napsalo mraky na různých blozích. Peters se tím na svém blogu zabýval několikrát, ve stěžejním článku definoval Pravdu a lásku pomocí mezinárodních a historických politologických kategorií. Já jsem se ve své dřívější úvaze pokusil popsat, co je to za typ nebo skupinu lidí, kteří se k tomuto hnutí hlásí, že to není pouze "pražská kavárna". Onehdá jsem se - díky jakési parodii na diskussi s některými z nich - pokusil sestavit leporelo postojů a názorů, které tuto skupinu nejzřetelněji charakterisují. Mám na mysli konkrétní postoje, nikoli obsolentní a zmatečné charakteristiky jako "levice", "pravice", "progressivism" nebo "konservatism".

Než dejme slovo jednomu z nejpřednějších pravdoláskařů, Tomáši Halíkovi. Ten připustil, že heslo "PRAVDA A LÁSKA MUSÍ ZVÍTĚZIT NAD LŽÍ A NENÁVISTÍ" bylo vytvořeno pro období revoluce na konci roku 1989 a potom pozbylo na aktuálnosti, takže jej i jeho tvůrce Václav Havel začal používat spíše v ironickém smyslu. „Dneska je to označení z vnějšku pro havlovskou linii,“ myslí si Halík. Dalšího významného kommentátora z tohoto uskupení, Jindřicha Šídlo, cituje ve svém článku Peters: „Jen pro vyjasnění pojmů: »pravdoláskaři« jsou lidé, kteří stále cítí sympatie k Václavu Havlovi, mají vcelku liberální pohled na svět, občas nezvládají svůj patos, coby voliči se posunují po trati ODA - Unie svobody - zelení - kníže, často čtou týdeník Respekt“.

Z výše uvedeného jsem si potvrdil první, nejdůležitější a vpravdě universální postoj Pravdy a lásky.

1. kult Václava Havla, někdy hraničící až s náboženským uctíváním. Kritika VH je možná za stejných podmínek jako kritika KSČ za totáče: musí být konstruktivní a "vocaď pocaď". Z toho plyne i

2. podpora všech válečných tažení USA a Západu, které podporoval VH, od humanitárního bombardování Jugoslávie přes Afghánistán, Irák až po ty, jichž se už nedožil, notabilně současné harašení zbraněmi a ukazování svalů směrem k Rusku. S tím souvisí i

3. rusofobie a antikommunism coby spojené nádoby, někdy víc to, jindy ono; samozřejmě se vyznává linie Putinovo Rusko jako přímý pokračovatel Stalinova SSSR a to jako přímý pokračovatel pravoslavného samoděržaví; většinou se aktivně podílí na akcích typu "Bez kommunistů" nebo "Zakažme KSČM", což je rovněž indicií jejich latentního fašismu

4. islamofobie, která ale už pro P&L není tak universální a která charakterisuje i jiné skupiny obyvatel

5. obdiv k Israeli a boj proti antisemitismu ve všech jeho podobách, tedy i boj proti antisionismu (kritika Israele je možná jen za těch podmínek jako kritika VH). Tento postoj, v té podobě, jak je jimi zastáván, de facto implikuje povinnost milovat Ž-/židy, čehož nepřijatelnost jsme tu už pranýřovali. S tím souvisí i boj proti rasismu, anticikánismu a jiným politicky korrektním formám vztahu k cizímu živlu (netýká se, pochopitelně, rusofobie ani islamofobie)

6. z bodů 3 - 5 vyplývá inheretní rasism pravdoláskařů, kteří implicite (ale někdy explicite) vyznávají nadřazenost západní civilisace a z ní plynoucí právo poučovat a vychovávat (třebas násilím) jiné, méněcenné populační a kulturní okruhy

7. láska a obdiv k USA - i v tomto bodu vidíme mnohem větší variabilitu, někteří pravdoláskaříi mohou být k USA skeptičtí a kritičtí, nicméně vždy takovou skepsi neutralisují podotekem "no ale samozřejmě furt tisíckrát lepší než Rusko!"

8. velká část z nich chová obdiv k undergroundové kultuře a avantgardnímu umění, oblibují nejen naše Plastiky nebo DG 307, ale i Velvety, Lou Reeda, J. Cale, Beefhearta nebo nověji Pussy Riot. Ani tento postoj ale není universální, zejména ne pro starší generaci

9. jejich politickým koněm je dnes Karel Schwarzenberg, ostatní (Vondra, Urban, Štětina, Pánek) jsou spíš podržtašky

10. volí TOP 09, předtím Zelené, předtím Unii Svobody (předtím prý ODA, ale to nevím) - rovněž není úplně universální, ale jistě většinové

11. od "sarajevského atentátu" hysterický odpor k Václavu Klausovi a té jeho partě podivínů (Hájek, Bátora, Semín aj.), s tím souvisí i podpora "televisní rebelie"

12. jejich informačním zdrojem, kterému bezmezně věří, jsou na prvním místě Lidové noviny a týdeník Respekt, v druhé řadě pak Reflex, Týden, evt. Neviditelný pes. Jsou přesvědčeni o tom, že Česká televise je informuje víceméně přesně a nezaujatě

Budu čtenářům tohoto blogu povděčen za evt. připomínky, korrekce a námitky, popř. doplnění tohoto seznamu.

65 komentářů:

  1. Nevolnická mentalita. Idoly adorují (proto ta obliba slintavého kašpara) a chovají se vůči nim s vlezlou servilností, obyvatelstvem o to víc pohrdají, sami sebe považujíce za principielně nadřazené .. sice nemůžou většinou uvést nic, v čem by byli lepší, tím víc ale jsou o své nadřazenosti hluboce přesvědčeni a zcela prosti schopnosti sebereflexe.
    Typickou schopností je užívání dvojího metru. Zlý diktátor ovlivňuje/neuznává volby vs. lidi rozhodli ve volbách špatně.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jak casto pisi, tragedii tohoto naroda je, ze to neni zadny narod, ale entita, ovsem jako narod chce stale vystupovat.
      Proto neustale vznika vyznamne pocetna a vlivna skupina obcanu, jejiz jedinym pranim je slouzit nejake velmoci. Bylo to tak za C&K, za Prve republiky, za Nemcu, za komunistu a je tomu tak i ted. A neni zadna nahoda, ze tahle skupina pouziva ke sve praci agenturni metody- byla tak vycvicena a bude se tak chovat i nadale. Jsou v zasade 2 moznosti: budto sestoupit do sede zony, smirit se s tim a lavirovat se zacpanyma usima, anebo odejit :o)

      Vymazat
    2. Gogo: ano, nevolnická mentalita, tu jsem opomněl, ta - podobně jako inherentní rasism a latentní fašism - vyplývá z několika bodů (1, 2, 4, 7, částečně 9). Dvojí metr, samozřejmě, ale to není sám o sobě názor nebo postoj, to je spíš technika (sebe)obelhávání.

      Vymazat
    3. Embeso: ta první věta je zajímavá, takhle jsem o tom nikdy nepřemýšlel. Otázkou ale zůstává, zda např. Rakušané nebo Slováci nejsou také jen entitou, a přesto u nich tento fenomen neexistuje, aspoň ne v takové prominentní podobě.

      Vymazat
    4. " Dvojí metr, samozřejmě, ale to není sám o sobě názor nebo postoj, to je spíš technika (sebe)obelhávání."

      Já si nemyslím, že je to technika sebeklamu. Má to mnohem blíž k náboženství. Ne tomu osobnímu, niternému, ale k tomu buzeračnímu, misionářskému. Oni kážou, oni stojí nad pravidly, oni jsou majiteli významu slov. Tohle je něco jiného než třeba technika diskusní manipulace. To je hluboké elitářské přesvědčení, které by bylo k smíchu, kdyby se tak trapně neprojevovalo ve všech možných médiích.

      Vymazat
    5. No je fakt, že ten dvojí metr používají zcela vědomě, s tím, že je to tak správně! Přece nemůžeš srovnávat mrtvé palestinské dítě s mrtvým židovským dítětem! Anexi Krymu s odtržením Kosova! Podřezaného západního novináře se zaživa zahrabanými jezidy! Přitom minimální reflexe by je musela praštit mezi voči. Možná je to důsledek, ne technika.

      Vymazat
    6. Kdyz to nekde reknu, vodniku, hned dostanu vynadano, naposledy do stalinistu.
      Narod ma urcite svoji slozitou formalni definici (teritorium, jazyk, kulturu atd.), ale ja si vymyslel jeste funkcni podminku: narodem jsou takovi obcane, kteri si jsou vedomi vyznamu vyssiho celku a ve vypjatych chvilich (idealne prubezne) jsou ochotni ustoupit od svych osobnich zajmu a odevzdat cast sve prace (pohodli, idealu, ci dokonce bezpeci a zdravi) prave "narodu".
      A presne to jsem videl v kazde zemi, kterou jsem zatim navstivil, vyjma CR. Tam nula z nuly posla...ba dokonce kdo se nejakym zpusobem obetuje pro vyssi spolecnou ideu, je vysmivan jako blbec :o)
      To uz je podle meho znamka urciteho od-narodneni a pritomnosti etnicity, tedy "holeho" souziti bez spolecneho tahu na branu, spojeneho s osobnim odrikanim, tohle jsem u Cechu nikdy nevidel.

      Samozrejme jsou obdobi, kdy narodni vlastnost muze nejakym zpusobem vyplynout na povrch, jako tomu pravdepodobne bylo za narodniho obrozeni...anebo pulrok po Listopadu :o)

      Jen musim tradicne dodat, ze tim nemyslim, ze je to neco spatneho, menecenneho ci mravne zvarzenihodneho...proste to tak je a fakt, ze ceske etnikum stale existuje, dokazuje, ze to neni uplne spatna taktika.
      Tou se to zacina stavat v okamziku, kdyz etnikum ztrati svoji sebekriticnost a zacne si o sobe myslet, ze "povysilo" na narod narod, ktery to dokaze druhym "osladit", protoze ziskal nejakou magickou silu ("Cesi jsou mravnim svedomim Zapadu", jak jsem casto slychavali. To pak vznikaji hystericke klaky, kliky a ruzna hnuti, bojujici za "jedinou pravdu", coz samozrejme vede k rozkolu uvnitr etnika, ktere, zmatene, si mysli, ze za tenhle nepriznivy stav muze nekdo "zvenku".
      A jen jeste dodam, ze etnikum/ neni zavisle od velikosti- jsou malinke narody a velka etnika, rozdil je jen v mire jejich semknutosti a individualni ochoty uznat spolecny cil.

      Vymazat
    7. V pripade dvojiho metru bych take videl spise misionarske zaniceni a duraz na "jinou situaci". Ze se z toho stala vyhodna technika, to je neco jineho. Vsak to naslo plneho vyrazu jiz v hesle "Nejsme jako oni!"...vyrvavanem v okamziku, kdy se skoncovavalo s estebaky estebackymi metodami.

      Vymazat
    8. Kdyz uz jsi zminil Rakousko, vodniku, pak docela dobrym obecnym prikladem muze byt upravenost venkovskych domu. Podvodne heslo samozrejme hlasa "Za Rakousko krasnejsi", ackoliv se za nim skryva lokalni konkurencni tlak a snaha o vylouceni...nicmene i takovyhle tlak plati a neco to uz znamena...na ceske vesnici bys s necim takovym asi neprorazil, tam by te obratem poslali do prdele a v hospide se ti jizlive vysmivali :o)

      Vymazat
  2. Mně to připadá, že Čechům je k smíchu jakýkoli ideál - národ, socialism, křesťanství... Žijeme jen jednou, tak si to užijme a nějaké chimairické nesmysly nechme plavat, to je pro ty zaostalé z Východu, Balkánu nebo Středního Východu. Myslím, že největší národní semknutost demonstrují při hockeyi.

    Na Slovensku si ty baráky taky činčají, ale to je nějaký takový slovenský pud, tohleto záhumenkování, ten sen soběstačnosti (aspoň potravinové a aspoň zčásti), tam ani nejde o ten maloměšťácký terror jako v Rakousku nebo zde u střední třídy v Holandsku. Ovšem Čech Slováky pohrdá jakožto přiblblými nacionalisty.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Bývaly i doby, kdy brali tyto ideály smrtelně vážně, tenkrát to skončilo u Lipan.
      Je jistě dobře mít vybudovanou hierarchii hodnot a řadu z nich brát s vážností. Ale zrovna ty zmíněné kategorie - národ, socialismus a náboženství... to jsou téměř jisté vstupenky do pekla neustálých konfliktů, hlavně pokud se aplikují skupinově.
      Raději mít za spoluobčany paka, co se vyskáčou u hokeje a druhý den je s nimi opět rozumná řeč, než podřezávače krků ve jménu nějaké velké myšlenky.

      Vymazat
    2. "Mně to připadá, že Čechům je k smíchu jakýkoli ideál..."
      To bezpochyby, vodniku, ovsem dle meho jde o dejinnou zkusenost a jistou ostrazitost a neduveru v "system". Coz neni samo o sobe zas tak spatne.
      ...Ted jsem zvedav, jestli tu uneseme alespon trochu objektivni debatu... :o)
      Ono ma obecne vsechno neco do sebe (jak rikaly nase babicky) a zaroven kazda aktivita s sebou nese sve neblahe vedlejsi nasledky.
      Absence idealu je v podstate velmi dobra vec, ovsem jejim nasledkem muze byt prave ona rozhadanost a urcita "blba nalada" :o) a ztrata smerovani. Me treba pri prekroceni ceskych hranic vzdy vyrazi dech ta neobycejna hulvatskost.
      Kdyz se ovsem pustim do vysin uvah, pak zas treba rici, ze ona hulvatskost se ztraci na komunitni urovni a je rozdil nakupovat treba v Liberci anebo v Kotehulkach. Osobne si to vysvetluji tak, ze ceska spolecnost je nastavena na "obecni uroven", ve ktere hraji roli generacni vztahy (kazdy kazdeho zna a vi co od nej ocekavat)...ovsem jakmile se dostaneme na systemovou (statni a ideologickou) uroven, Cesi prestanou duverovat, stavaji se smejicimi se bestiemi a snad to reknu srozumitelne, kdyz budu tvrdit, ze "prez system nevidi spoluobcana". Tlak vynucenych systemovych naroku (slusnost, pouzivani deodorantu, duvera) je pro ne natolik silny, ze to neunesou, s vanickou vyliji i dite, sveho spolu- obcana "prestanou videt" a stavaji se z nich hulvati.

      Vymazat
    3. P&L bych pak z tohoto pohledu videl jako skupinu vice- mene slusnych lidi, touzicich po ztracenem raji "komunitarismu", kteri ovsem neodhadli situaci, nepochopili, ze tento etos je uz davno mrtvy a k prosazeni svych idealu musi zacit (primo jsou donuceni) pouzivat jimi de fakto nenavidene metody.

      Jak genialne napsal Okudzava:

      Jiste ze nakonec zvitezi pravda
      ale az dokaze to, co dokaze lez
      :o)

      Vymazat
    4. P&L bych pak z tohoto pohledu videl jako skupinu vice- mene slusnych lidi
      Ano, o tom jsem prece psal v tom predchozim clanku.

      Jinak nesouhlasim s tim, ze absence idealu je dobra vec. Je jiste otazka, co je horsi, zda idealy zhoubne a nebo zadne (to souvisi i s Gogovym kommentarem). Jiste ta absence idealu nese i (opravnenou) neduveru v system, zatimco verici pravoslavny bude (opravnene) podporovat monarchii s pomazanym carem. Osobne si myslim, ze ztrata idealu je horsi,protoze je castecnym odlidstenim a tak pocatkem konce.

      Vymazat
    5. Ano, to je dobry clanek, ale tehdy mi nejak utekl.
      Jinak jsme se dostali presne tam, kam jsem nechtel. Muj dedecek vystoupil z RK cirkve v okamziku, kdy videl, jak polni farari zehnaji kanonum- takze pocitam, ze by vystoupil i od ortodoxnich, kteri delali to same.
      Otazka viry je dost slozita a obavam se, ze momentalne na ni nemam silu...

      Vymazat
    6. Orthodoxni nesmeji kanonum zehnat. Pokud to nekteri delali, bylo to "proti pravidlum"... Ale o to nejde, jde o to, ze bez idealu uz je clovek/populace/lidstvo castecne mrtvy.

      Vymazat
    7. Smeli- nesmeli, vodniku, to je trosku prave to, o co tu jde.
      http://shoebat.com/wp-content/uploads/2014/02/pb-130123-blessing-rifles-jsa-1.photoblog900.jpg
      To je jedna fotka z mnoha, i ty kanony tam najdete.
      Jinak souhlasim, ze bez idealu je civilizace castecne mrtva. A nejen civilizace, ale i sami lide, kteri se bez idealu stanou pouhymi stroji- otroky (coz nemyslim vztahove, ale popisne, prestanete byt clovekem jako takovym, stavate se objektem). Pricemz nepovazuji za ideal neco, co hlasa, ze idealy nejsou potreba :o)

      Vymazat
    8. Ja se na tu fotku tehdy ptal naseho kneze, on rikal, ze se to proste nesmi a basta. Taky neni vylouceno, ze je to uniatsky knez - ty podle ornatu od pravoslavnych nerozeznas, kriz v jeho ruce i na krku nema tu typickou pravoslavnou sikmou pricku.

      Ideal, co hlasa, ze idealy nejsou potreba, je klassicky anti-ideal, nahrazka idelu. Tou je ostatne i pro mnohe pravdolaskare jejich zapalene pravdolaskarstvi - snad krome aktivnich a zapalenych zednaru a illuminatu, kteri takto realisuji sve destrukcni anti-idealy.

      Vymazat
    9. Někdo je sociální romantik, někdo ne. Civilizace může existovat i bez velkých ideálů. Stačí často malé každodenní opakované interakce, které fixují zvyky a polosobecké přesvědčení, že je třeba bránit si svoji svrchovanost - právě proto, aby dál platily ty zvyky.

      Hitler měl velké ideály, Švýcaři zase tu umolousanou každodenní praktičnost. Možná, že romantik se potřebuje nadchnout a jednou za sto let si za svoje ideály položit cizí životy, ale všichni to tak nemají, někomu holt stačí bránit svoji hroudu a odrazit početnějšího nepřítele bojem do posledního muže nikoliv kvůli vyvolenosti, vznešenému cíli nebo dějinnému úkolu, ale čistě proto, že jinam prostě nepůjde.

      Co máte vy dva za ideály, když tak kritizujete Čechy z jejich absence?

      Vymazat
    10. "Švýcaři zase tu umolousanou každodenní praktičnost."
      Tak to byste se asi divil, gogo, jakym idealismem je sv. spolecnost prostoupena. Pro Cecha temer fantazijnim az chorobnym :o)
      Bez idealu, na pouhou interakci zafixovanych zvyku, to nikdy nedotahnete, protoze pak se vam kazda spolecnost rozpadne. Kazda fixace je nasilim a to jako takove musi mit vzdy sve opodstatneni, ma- li byt akceptovano. Samozrejme lze ze spolecnosti udelat karny tabor a drzet lidi pohromade nasilim, ale to pak prestanete byt clovekem, jak pisi vyse.
      Jak Cesi brani svoji hroudu vime moc dobre, naposledy se tak stalo nekdy za Jirika z Podebrad :o)

      Vymazat
    11. Tohle mi taky uteklo...nemohu se nepodelit:
      https://www.youtube.com/watch?v=6m5cW0UhLqs

      Vymazat
    12. Embeso: to ti unikla dost podstatná pecka! Já myslel původně, že je to parodie...

      Vymazat
    13. Gogo: můj ideál je obecně známý. Obecně myslím, že to musí být něco trvale transcendentního, což je v podstatě pouze nějaká ta náboženská doktrína. Protože národ trvale transcendentní není a socialism už vůbec ne. Fixace na určité každoddenní maličkosti by měla mít tento transcendentní rámec, příkladmo každodenní náboženské rituály. Mimo to se fixujeme (aspoň já) i na drobné každodenní blbosti, jejichž změna ve mně vyvolává paniku, ale nezbortí se mi vesmír, když o ně přijdu.

      Vymazat
    14. Vy tady nazýváte národem jen to, co má podle vás "dostatečně transcendentní" ideu.
      Podle mě je to moc zúžené pojetí. Může to být samozřejmě i náboženství, ale může to být i jazyk, anebo určitá specifická kultura. Nebo prostě nic co by člověk zvnějšku byl schopen identifikovat jako dostatečně silnou ideu, ale ti lidé se navzájem za spoluobčany označí a čerta starého jim záleží, jestli je to podle Vodníka s embesem dostatečně silná idea na národ nebo je to podle nich jen kmen či etnická skupina.

      embeso: idealismus ve společnosti nic nevypovídá o tom, jestli mají nebo nemají tu vaši nosnou ideu
      Já nejsem znalec na Švýcarsko, ale řekl bych, že tam je zakořeněna zejména velmi pragmatická linie. Tohle je naše zem/kanton/město/obec, my si tady rozhodujeme sami, jsme ochotni každého vyhnat, bereme jen koho my chceme (viz jedno z referend k omezení imigrace) a jestli je tam nějaká zajímavá vyšší idea, tak to, že zájmy politických uskupení nejsou v zásadě protichůdné. Nemají tam americký systém opozice a je to vidět i na uspořádání a funkci vlády/presidenta.

      Vymazat
    15. Narod "neexistuje", narod je lidmi vymysleny termin, gogo, a to na zaklade nejake vyssi idey, narod bez idey neni mozny.
      Svycarska politika stoji na principu "konkordatu" a uz sam nazev rika, o co jde (con-cordum= spolu srdcem).
      V uzsim slova smyslu jde o smlouvu mezi kantony, v sirsim a take casto pouzivanem vykladu jde o snahu- nutnost se dohodnout i prez zasadne protichudna stanoviska.

      Ona ta idea naroda nemusi byt hned nutne vykladana nejak fundamentalne, jako prvni a posledni, kvuli cemu se musi umrit, ale i jako rafinovana technika dohody...kazdy citi, ze je dohody treba a tak "chytne protivnika do klesti vyssiho principu", na ktery treba ani sam moc verit nemusi :o) Klasickym prikladem byla protikomunisticka argumentace slibem strany a vlady o zivotni urovni lidu a demokratizaci spolecnosti, ktere tyto daly...na tom se otocil nejeden chartista, aniz by v to veril...a komunisti, aniz by v to take verili, ihned tahali za kratsi konec spagatu, protoze komuinisticke sliby se musi plnit nejen o vanocich (na to komunisti ostatne take dojeli, ze vlastne byli v podstate cestni lide, kteri na svuj zavazek pokroku nikdy nezapomenuli a bylo tak mozno je jim permanentne mlatit prez hlavu- klasicky na odborarskych schuzich: v programu strany je vzestup zivotni urovne, tak nam zvyste premie :o)

      Vymazat
    16. Národ jste si zadefinovali s Vodníkem tak nějak sami, tak si teď vezměte jednotlivé státy a aplikujte na ně ta svoje kritéria. Když neprojdou jako celek, zkuste je aplikovat na jejich nižší celky (např. Británie vs. Anglie, Skotsko).
      Uvidíme, komu přiznáte status Vodníkovsko-ebmesovského národa. Možná zjistíte, že ti Češi nejsou zas tak výjimeční.
      Vezměte také v potaz, že do české společnosti vidíte mnohem lépe než do těch cizích. Vodník samozřejmě zná Holandsko a embeso nevím kde žije.

      Vymazat
    17. Moje definice naroda vyvera ze zkusenosti, gogo. Nahore pisi, ze obecne znaky samozrejme plati (jazyk, teritorim, kultura atd.), ale az tady na Zapade jsem si vsiml, ze dalsim dulezitym znakem je spolecna idea a ochota ustoupit pro jeji naplneni od osobnich cilu. To v CR zcela postradam.

      A jelikoz nejsem zadny genius, tak si toho samozrejme vsimli i jini, ackoliv jejich postreh je v "oficialnich" definicich, ktere lze najit na netu, upozaden.

      Zde A. Coban: The nation and National Self- determination:
      "Jednotlive narody se krome jineho vymezuji i spolecnym psychologickym uvedomenim."

      A presne mira intenzity takoveho spolecneho uvedomeni je u Cechu tak nizka, ze je z narodni definice dokaze vyradit (vyjma okamziku dramatickych dejinnych vzepeti). Mozna je vymezena jen negativne, vzpomente na Svejka: "Jsme vsichni Cesi, ale nemusi to nikdo vedet."

      Vymazat
    18. A jen opet jiz znamy dodatecek: nemyslim si, ze je to neco spatneho, ci menecenneho, ale tvrdim, ze politicke metody entity, pokud jsou touto entitou povazovany za vyraz narodni vule, mohou zpusobit v reflexi stavajici ekonomicko- politicke situace jiste rozpory v jejim chapani, zvlaste pak v nepochopeni "zpetne vazby" mezi politikou domaci a zahranicni. Tahle ztrata sebekritiky se pak projevi jak bud pocit ublizenectvi ("vsichni nas zradili") a nasledne snahy se primknout k nejake velmoci, ci naopak jako pocit mesiastvi ("Cesi jsou totalitnim svedomim Zapadu").

      To je vsechno a shrnuto: ceska reflexe vlastniho postaveni neodpovida realite svetove politiky. Zaroven pak na vnitropolitickem poli se boj o moc rozpada do kaleidoskopu osobnich profitu, tedy do boje "kazdeho s kazdym".

      Vymazat
    19. "narodem jsou takovi obcane, kteri si jsou vedomi vyznamu vyssiho celku a ve vypjatych chvilich (idealne prubezne) jsou ochotni ustoupit od svych osobnich zajmu a odevzdat cast sve prace (pohodli, idealu, ci dokonce bezpeci a zdravi) prave "narodu".

      tohle je ta definice? V zásadě s ní souhlasím i já, tak ji zkuste aplikovat. A pak se podívejte, jak velká idea to je a jak jsou na tom Češi.

      Já si třeba myslím, že Čech Čecha identifikuje podle jazyka. Kdo mluví česky bez divného přízvuku, je Čech. Kdo má přízvuk, je exot nebo se sem přiženil a je většinou předmětem zájmu domorodců. Z několika příkladů bych řekl, že právě v této fázi (přijetí do rodiny nebo komunity) teprve cizinec nakoukne do dané kultury a začne třeba i chápat některé vtipy, filmy apod.
      Další úroveň rozlišení našinec-cizinec je v určitém kulturním zázemí. Pan Pecina to kdysi opovržlivě demonstroval na znalosti pohádek, vysílaných přes Vánoční svátky.

      To, co vy nazýváte "vyšším celkem", je v podstatě jeden z okruhů solidarity. V daném okamžiku a situaci dovedeme být solidární s nějakou skupinou uvnitř okruhu solidarity. (nejbližší rodina, širší rodina, přátelé, spoluobčané v obci, kraji, zemi, státu, kontinentu ... spoluvěrci, spaťani, slávisti...)

      takže ono by bylo správnější spíš analyzovat typické okruhy, než definovat jeden z nich příliš striktně a pak vyvozovat závěry o jeho neexistenci nebo ještě kritizovat absenci nějaké konkrétní vyšší ideje, která by za tím podle vás měla stát. Kromě toho, u národa a příslušnosti k národu se budete potkávat s lidmi, kteří budou zaměňovat tuto kategorii se státní příslušností nebo budou tvrdit, že je to otázka osobní (jednostranné) volby .

      Vymazat
    20. Aplikace, gogo, je vzdy svazana s delsim pobytem na danem uzemi, tedy spojena s dobou, kdy tohle odhalite. Nemyslim si, ze by tahle "vlastnost" mohla byt reflektovana (ci chapana) zevnitr, tedy ze by tohle narod o sobe vedel.

      Vychazim z proste zkusenosti z denniho styku s urady a sluzbami, zatimco na ceskem teritoriu vas ze 70% ceka ojebavka a vy jste stale ve strehu, na Zapade je to naopak, tam se ze 70% muzete spolehnout na to, ze s vami zachazi nikoliv jako s nepritelem, ale jako s clenem "spiklenecke obce".

      Ja vam svuj anzor na ceskou narodnost nebudu vyvracet..treba sam tim ani nejsem nadsen, co jsem odhalil, ale kdyz vezmu tenhle narodne- etnicky mustr a prilozim ho na ceskou spolecnost, tak to sedi a vyjde mi, ze je to etnikum a ze chybi prave ona spetka soli, ktera by z nej udelala narod.

      Ja nejsem zadny emigrant v obvyklem slova smyslu, gogo, odesel jsem dlouho, predlouhodlouho po revoluci a impulsem byla prave kazdodenni ojebavka, vzajemna neduvera, neustala nutnost kontrolovani plneni uzavrenych smluv na kazde urovni, od obuvnika po statni urad. cekal jsem, ze se to po revoluci zmeni, ze nam tohle vnutili komunisti (Kdo nekrade, okrada rodinu), ale ne, ono se to za opar let dostalo oept do starych koleji.

      A jelikoz vim, ze lide jsou na celem svete stejni, tak se mi pricilo to hodit na nejakou "typickou narodni vlastnost"- Cesi nejsou jini, nezli ostatni narody (vemme to tak). No a vyslo mi, ze sklony k permamentni ojebavce jsou vybuzeny nejakym vyssim principem, stojicim nad psychologickymi specifiky. A z toho mi zase vyslo, ze Cesi stoji pod tlakem narodni idey, aniz by meli narodni uvedomeni a aniz by tuto prijali. Tedy ze jsou etnikem s "chybnymi" narodnimi ambicemi.

      Samozrejme najdete ojebavajiciho Holandana, Anglicana, Nemce atd., ale jejich ojebavka neni soucasti narodniho smerovani, je to neco, co ostatni odsuzuji, zatimco Cesi povazuji takoveho cloveka za sikovneho.

      Ano, jedna se o solidaritu, to samozrejme...a jak dobre pisete, je jich mnoho urovni, od sousedu az po Spartany...ale u Cechu uz ne po narod, pred nim to konci, Cesi solidarite na narodni urovni "nerozumi", neni jejich, je to neco co neprijali (a podle meho docela opravnene, jak pisi vyse a jak ukazuji jejich vlastni, de fakto velmi uspesne, dejiny).

      To byl ostatne muj zakladni problem v Nemecku hned po "emigraci": neustale jsem kontroloval remeslniky, prepocitaval po nakupu pokladni bloky, neustale premital nad tim, jak me chce nekdo nasmlouvany ojebat...az mi doslo, ze jsem obeti ceskeho premysleni a ze to takhle tady proste nefunguje.

      Ale za tohle cesi nemuzou, oni se proste vyskytuji v narodnich a narodnostnich souvislostech a ten na ne vyviji tlak, aby se chovali podobne/ stejne...ono take zit vedle tak silneho souseda, jako je Nemecko, neni zadna sranda.

      Vymazat
    21. Gogo: vy tu s embessem debatujete rovnou o "národě". Já bych se vrátil ke svému poslednímu kommentáři: "národ" jakožto ideu považuju už de facto za falešnou náhražku nějaké skutečně nadčasové ideje pro danou entitu. Nejprve jí bylo křesťanství (vs. pohanství), pochopitelně s přežívající (z pravěku) rodovou identifikací (ta ostatně platí omezeně, v rámci rodiny, dodnes), pak třeba římské katholictví (vs. protestanství a vice versa), když zmizela víra, vytvořil se falešný metafysický "národ". V USA je, myslím, tou ideou (rovněž časovou a tudíž nutně falešnou) americké občanství a Ústava, tam "národ" v tom evropském smyslu blut und boden pochopitelně neexistuje.

      Možná, že Češi právě velmi důkladně prohlédli falešnost takové ideje a serou na ni, nevím. Na druhou stranu Holanďani nejsou taky žádní národovci, nicméně při fotbale nebo na Den krále neškodně šílí všichni v oranžovém (v posledních letech se nezřídka přidávají i allochtonní, viděl jsem teď při mistrovství světa Maročanku v šátku s oranžovejma tykadýlkama). To ojebávání, o kterém píše embesso, tady taky nevidím, ale nemyslím, že by to bylo tím, že Holanďani jsou - se svými oranžovými klobouky a vestami 2x do roka - víc národem než Češi. Myslím, že to bude opravdu tím, že v českém národě nějaké obecně morální principy (v tomto případě v křesťanském hávu) odumřely dříve a dokonaleji než třeba tady, kde poctivost a čestnost ještě pořád není jen k smíchu (i když se to i tady horší).

      Vymazat
    22. Píšu pořád "embesso" s dvěma -s-, ono to vypadá tak italsky, že mi ruka ujíždí sama...

      Vymazat
    23. "Možná, že Češi právě velmi důkladně prohlédli falešnost takové ideje a serou na ni, nevím."

      S tim samozrejme souhlasim, vodniku. Mozna jsem to tu psal minule, mozna i v tehle debate (nechci dohledavat), ale nepritomnost narodni idey v CR neni podle meho vyrazem neschopnosti Cechu ji dosahnout, ci jejich slepoty, ze by ji nevideli, ale vyrazem jejiho odmitnuti- oni to nechteji.

      " "národ" jakožto ideu považuju už de facto za falešnou náhražku nějaké skutečně nadčasové ideje pro danou entitu"
      S tim souhlasim take, protoze narodni stat je vlastne zavrsenim josefinskych reforem, uzce seouvisejicich se sekularizaci. Samotna idea osviceneho rozumu se totiz ukazala prilis kontroverzni (slabou), nez aby dokazala dat lidem duvod zit v poklidne pospolitosti...takze tuhle kasi trosku nastavili spolecnym narodnim cilem.
      Vyjimam Svatou risi naroda nemeckeho, protoze tam slovo narod ma jine konotace, spise jazykove a podle meho i prekvapive nabozenske (nemecky mluvici oblasti ukazuji, ze jsou krestanske)- to sem ale nepatri.

      Vymazat
    24. V 19. stol. se tato falešně metafysická idea národa ještě navrch spojovala s nějakým územím (blut und boden), kteréžto zcela bizzarní spojení vyvrcholilo v ideologii nacismu. Dnes v 21. stol. je ovšem z módy, v politicky korrektním millieu je to dokonce not done (výkřiky "Čechy Čechům" nebo "Nederland voor Nederlanders" řadí tyto křiklouny okamžitě mezi "extrémní pravici", tedy "nácky" a "fašouny"). Povolena je už pouze v neméně odpudivé a škodlivé ideologii sionismu, tam je blut und boden naprosto v pořádku i za cenu tisíc očí za oko a tisíc zubů za zub 1x za 2 roky.

      Vymazat
    25. Žeby Češi prohlédli falešnost idee národa? Ale kdepak, prohlédli falešnost všech ideí! A tak jsou z nich sentimentální něcaři zamrzlí ve věčné pubertě, a co jim zbylo je takový kýčovitý obrázek a hysteriónská mytologie - právě toho národa. Hop hop hop.

      Vymazat
    26. Všech ne, ale celé řady ano a s vaničkou vylili i dítě.

      Vymazat
    27. Ještě cosi aktuálního k žehnání z kostela:

      Руководитель антифашистов Волыни рассказал Комитету социальных коммуникаций ДНР о происходящем в его регионе.

      “К мобилизации люди относятся негативно, но голос против слишком робок! Любые попытки жёстко пресекает СБУ. Очень сильно перевернул мозги телевизор. Российских каналов нет, как и альтернативного мнения. На хунту сильнее, чем госпропаганда, работает Киевский патриархат. На каждом "богослужении" 95% проповеди - это настрой на убийство “москалив” и “схиднякив”, - сказал он.

      Он также отметил, что “голодные и нищие рады, что на выборах дадут по 200 грн за голос”.

      “Люмпенизация полная. Горько смотреть на этот дикий народ”, - говорит он.
      По его словам, люди на Волыни смирились и готовы принять отделение и создание независимых республик, “лишь бы не слали больше гробов и дали заработать хоть что-то”.

      Он также подчеркнул, что после падения хунты он и его организация раскроют свои имена.

      Vymazat
    28. Kyjevský patriarchát (metropolita Filaret) setrvává zatvrzele ve schismatu - a toto jsou důsledky. Nemohu apriori vyloučit, že nějaký kněz z moskevského patriarchátu nepodněcuje "убийство" přívrženců kyjevské junty, ale pokud by se takový objevil, měl by být okamžitě zbaven kněžství.

      Vymazat
    29. Co je to za nesmysl? Jednou kněz, navždy kněz.

      Vymazat
    30. Nikoli. V pravoslaví může být kněz zbaven kněžství.

      Vymazat
    31. http://zpravy.idnes.cz/nova-pravoslavna-cirkev-ma-na-zadosti-o-registraci-falesne-podpisy-1fj-/domaci.aspx?c=A140904_140234_domaci_jp#utm_source=sph.idnes&utm_medium=richtext&utm_content=clanek-box

      Nemáš k tomu, Vodníku, nějaké informace od zdroje?

      Vymazat
    32. Ne. Zatim jen vim, ze ten Freimann je dost obskurni figura, studoval bohoslovi v Rime a dost tam nassal nepravoslavnou duchovnosti. Byl zbaven knezstvi, ale ignoruje to. Je clenem nejakych obskurnich lozi a pohybuje se mezi samymi podezrelymi figurami. Same temne veci, ale nic jisteho o nem nevim.

      Vymazat
  3. Mám dojem, že jste strčil do jednoho pytle všechny vám nesympatické postoje a lidi a ten pytel jste opatřil nálepkou pravdoláskaři. Teď tomu chybí jen transcedence hrubého pytle a hrubé záplaty. Jménem nějakého náboženství.
    Karel H

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ten dojem vám vymlouvat nemohu. Není ovšem pravda, že mi jsou všechny jejich postoje nesympathické: býval jsem fanouškem Plastiků a odpor ke Klausovi jsem cítil od samého začátku, ovšem kvůli jeho ekonomickému či "ekonomistickému" nazírání na svět, zatímco P&L Klause nenávidí za to, v čem s ním občas musím - se skřípějícími zuby - zcela souhlasit.

      Vymazat
  4. Leon Kreutzfeld1. září 2014 13:28

    Ja jen pro fairovost bych zde rad uvedl 10 charakteristickych postoju Lzi a nenavisti:

    Mnichovanstvi
    Antisemitism
    Antisionism
    Antiamericanism
    Anticikanism
    Antihomosexualism
    Anti-hamty-hamty
    Fascinace konspiracnimi theoriemi (Buh stvoril zemi, CIA znicila dvojcata)
    Odmitaji pochopit, ze demokracie se da ubranit pouze nedemokratickymi prostredky
    Nepiji vodu z plastikove lahve

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Poslední bod bych platí jen pro tábor Václava Klause. Mezi lžinenávistníky jsou také levičáci, kteří naopak vodu z plastikové láhve pijí, ba je to dokonce jejich identifikačním znamením! Pak tam bylo ještě něco s lyžema vs. snowboardem, ale to už si přesně nepamatuju.

      Vymazat
  5. Ale stejne nejzajimavejsi je onen "spolecny jmenovatel", ktery P&L spojuje. Pokud vychazime z toho, ze jde o lidi ruzneho "ideologickeho" a tridniho puvodu, pak je timhle jmenovatelem ochota vojensky intervenovat. To je cosi jako komunisticky internacionalismus- pak lze i rici, ze P&L je primym dedicem socialismu, treba i v negativni pozici byvaleho kritika.
    Jak rikaji stari mistri: Co poznavame, tim se take stavame.
    To jsem postrehl uz za normalizace: lide, kteri byli v opozici vudci socialismu ve sve vetsine socialisticke hodnoty prijali za sve (proto byl socialismus v nejvetsi mire kritizovan ze socialistickych pozic).
    Zajimava je take tezka disonance mezi cili P&L (humanismus) a metodami (bombardovani)...to pripomina praktiky katolicke sekty (laska sirena ohnem a mecem).
    P&L se mi tak jevi jako mesianisticko- misijni sekta...a pokud to vezme ve svetle vodnikovych uvah, pak je pravdepodobne, ze jde o skupinu lidi, hledajici nejaky vyssi cil a pouzivajici k tomu jakekoliv metody- od lhani prez oportunismus po valku.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Definicni nazev P&L by tedy znel: fundamentalni sekta internacionalniho humanismu.

      fundamentalni, protoze pouziva k dosazeni svych cilu ozbrojene nasili
      sekta proto, ze jde o uzavrenou spolecenstvi, odmitajici videt dopady svych aktivit
      internacionalni proto, ze se aktivizuje na mezinarodni urovni
      a humanisticka jelikoz si do sveho praporu vetkla pravdu a lasku

      Z toho lze take dovodit, ze tohle hnuti nestoji na sile osobnosti, ale na spolecnem "uceni" a tedy ze je nezavisle na generacni obmene.

      Vymazat
    2. jen je mi líto toho humanismu, ten pojem si to nezaslouží.
      Můžete to změnit třeba na pseudohumanismus?

      Vymazat
    3. Muzu, gogo, ale pak dame sanci tem, co chteji jeste vice bombardovat, se prohlasit za ty prave humanisty. Ti pak bryskne oznaci mene krvelacne za pseudohumanisty, co jen sedi s rukama v kline a nedelaji nic proti lidskemu utrpeni :o)

      Vymazat
    4. Já myslím, že těch společných jmenovatelů bude víc. Z těch 12 bodů jsou některé naprosto universální (= "společné jmenovatele"), jiné neplatí pro všechny stejně. Myslím si, že tím nejpodstatnějším společným rysem je u nich kult Václava Havla, s nímž souvisí i tebou popsaná ochota humanitárně bombardovat ("diktátorské régimy je třeba čas od času krotit bombardováním" napsal mi zcela vážně můj bratranec, poměrně významný český humanitní intellektuál). Podpora Israele, čtení Respektu/LN a antikommunism/rusofobie jsou téměř universální, nevylučuji, že existují výjimky, potvrzující pravidlo.

      Jinak humanism, tak jak se vyvinul na konci gotiky v západní Evropě, staví ve své hodnotové hierarchii na první místo Člověka místo Boha. Boha nepopírá, věří v Něj a klaní se Mu, nicméně Ho už tak nějak upozadňuje, protože to, oč tu jde, je Člověk, který je mírou všech věcí. Tento posun v hierarchii, kdy jeden podstatný rozměr v člověku - jeho potenciální adoptivní Synovství - byl vytlačen, mělo za následek, že se do takového nově zbožštěného člověka zahrnulo i to jeho animální a vášnivé - tedy paradoxně to, s čím praví křesťanští askétové bojovali a co se snažili ovládnout a dostat pod kontrolu. Nyní se tedy stal opak a ono to kontroluje člověka. Je pak zcela přirozené, že praví humanisté občas bombardují "diktátorské régimy" a vraždí bezpilotními letouny ženy a děti, kdežto ti, kteří to odmítají s poukazem na Boží přikázání, jsou v tomto smyslu "pseudohumanisté", neboť toho Boha z té hodnotové hierarchie ještě nevytěsnili.

      Tím ale nechci říct, že to je osudem všech nenáboženských lidí do posledního; vezměte si Goga, který ač neznaboh, přece jen nepřestal používat Božího daru rozumu - aspoň v těchto otázkách. Naopak takový římský katholík a prý kněz Tomáš Halík zcela oprávněně vzbuzuje otázky, komu náleží jeho skutečná loyalita.

      Vymazat
    5. "Tento posun v hierarchii, kdy jeden podstatný rozměr v člověku - jeho potenciální adoptivní Synovství - byl vytlačen, mělo za následek, že se do takového nově zbožštěného člověka zahrnulo i to jeho animální a vášnivé."

      Ano, presne, to uz ma ale humanismus ve vinku, protoze Erasmus jiz tehdy tvrdil Komenskemu: "Podivejte na toho psa, je to stroj, ktery kdyz uderim holi, zavyje."

      Humanitni piedestal cloveka se stal nelidskym hned od samotneho zacatku, protoze z nej vytlacil vse ostatni stvorene.

      Humanismus= vzdelavani k humanite.
      Humanita= souhrn duchovnich NOREM, tvoricich cloveka.
      (Tak pravi sociologicko- filosoficky slovnik Akademie ved.)
      A kdyz to vezmu do dusledku, pak zavrsiteli humanismu jsou naciste, kteri vzali humanisty za slovo. Coz mnohe jiste prekvapi, protoze na prvy pohled to vypada temer opacne, ale je to tak.

      Vymazat
    6. Humanitni piedestal cloveka se stal nelidskym hned od samotneho zacatku, protoze z nej vytlacil vse ostatni stvorene.
      To jednak a druhak připravil člověka o zcela zásadní rozměr jeho lidství, tj. to potenciální obožení, čímž na ten piedestal vystavil už člověka zmrzačeného, malfunkčního a polovičatého. A ano, KL a Gulag - to je zcela logickým završením tohoto humanismu. Humanisté by se jistě zalykali protesty proti tomuto tvrzení, ale oni sami se svým genocidálním přístupem k tomu, co oni sami považují za méněcenné, jsou toho nejlepším důkazem.

      Vymazat
    7. Humanismus, pokud je založen na vcítění se, je mnohem lepším východiskem než nějaké náboženství, které absolutně nebránilo masakrům, otroctví a válkám. Velmi často bylo naopak přímou příčinou.

      Vy možná kritizujete ten typ, který z náboženství převzal prvky jako je výjimečnost člověka (esoterická odlišnost od psa) a nadřazenost mystického poznání nad reálným pozorováním - protože všichni chovatelé psů samozřejmě vědí, že zvíře uvažuje a není stroj. I vysmívaná slepice je toho schopna, jen ti co začali vyznávat náboženskými metodami člověka, nebyli s to překročit svoje mentální omezení. Nesla to ale s sebou tehdejší doba a kultura a tato pýcha byla těm intelektuálům vlastní.

      Proto bych řekl, že završením humanismu je spíš vnitřní smíření se s přírodou, všehomírem a vědomím nevědění. Bez pýchy výjimečnosti a osvícení, zato s neustálou lačností po poznání.

      Vymazat
    8. Humanismus zalozeny na vciteni se je uz spise mystika, gogo. Jak se ucilo na skole: "Obdobi osvicenstvi a humanismu"...to prave melo za ukol zbavit cloveka bozskeho dotyku.
      Vim, jak to myslite, ale prakticky je to bez sance, protoze pri onom vcitovani se se vzdy dostanete za hranice "humanismem zakazane"- bud se z dotycneho stane animista (smireni se s prirodou), anebo mystik (vedomi nevedeni).
      Vzdyt pohledte, uz vas termin "smireni se s prirodou" je ciste metafyzicky- predpokladate nejakou vyssi entitu zvanou priroda a s ni povedete kontemplativni dialog. Zadna priroda- polobytost, s niz byste se mel smirovat, neexistuje.
      Nechci vas tu chytat do vlastnich konstruktu, gogo, ale vy tu hlasate cire nabozenstvi :o)

      Vymazat
    9. Ale kdepak já a náboženství..

      jestli jste ale myslel ten humanismus 18. století, tak ano, tam se shodneme, to se od náboženství moc nelišilo, byť jej mělo nahradit.
      Nemyslím si ale, že ty takové pojetí humanismu bylo vlastní dnešním pravdoláskařům.

      Vymazat
    10. To je slozita otazka gogo, presto alespon v par vetach:
      Svet se nam jevi ve svetle naseho spolecneho vykladu (co cteme, o cem diskutujeme, premyslime atd.)
      Metafyzika znamena odmitnuti takoveho vykladu a soucasne konstrukci sveta noveho, ktery stoji mimo obyvkly vykladovy svet.
      Nabozenstvi je, reknemez, "explicitni metafyzika"- jasne rika, ze tento svet neni nas a ze existuje svet jiny, vyssi a zaroven uvadi i jeho stvoritele- hybatele (boha).
      Existuji ale i metafyziky "implicitni", ve kterych buh neni obsazen, ale ktere presto vychazi z toho, ze tento nami vykladany svet neni "pravy" a ze existuje jeste jina moznost jak jej nahlizet (tj. svorit si svet jiny). To jsou treba nektere discipliny jogy, mystiky atd.

      Pokud tedy vy rikate, ze nas spolecny vyklad sveta neni ten pravy, ale ze je mozno ho zmenit tim, ze na nej budete jinak nahlizet, pak jiz tvorite svet novy...a tedy jste jiz na poli metafyziky (kam patri i nabozenstvi, proto jsem se o nem zminil).

      Samozrejme je mozne, ze vam ne uplne rozumim, ze muzete mit na mysli "pouze" onu kontemplativni humanitu...to je naprosto v poradku.
      Ja se jen otocil na tom, ze tu popisujeme urcitou skupinu lidi a ze tedy hledame nejakou spolecnou "ideologii"- a pokud vy hlasate kontemplaci, pak tato je ciste individualni zalezitost, do kolektivu prenesitelna uz jen jako metafyzicka idea ( spolecne "vzyvate" (to nemyslim hanlive) smireni s jiz vyssim, nebot jiz spolecnym, principem - prirodou, vsehomirem atd.).
      Tedy naznacuji, ze z osobniho a individualniho kontemplativniho zazitku se jiz ve dvou prozivajicich osobach stava princip- a tedy metafyzika (tedy "nabozenstvi").
      A jeste jednou: nejde mi kvalitu "vaseho" prozitku, ale o jeho moznost aplikace na kolektiv, kde ho jiz nevidim jako mozny jiny, nezli metafyzicky.

      Vymazat
    11. Tak to jsme se nepochopili, já jsem tím všehomírem myslel svět v nejširším slova smyslu. Vesmír, chcete-li, ale to zní jako pojem z astronomie. Nemyslel jsem tím naprosto nic nefyzikálního.

      Když jste nazval PL sektou internacionálních humanistů, tak jste opravdu myslel ten humanismus učebnicový, 200 let starý?

      Vymazat
    12. Tak to se omlouvam, gogo, ackoliv mohu skritkovsky dodat, ze bohem se muze stat i obycejny strom ci reka :o)
      S definicemi je problem, ackoliv se jim nejde vyhnout. Osobne jsem vudci humanismu velmi opatrny, protoze je to je velmi vagni termin, pod ktery jde schovat kde co...proto radsi na svetlo vytahuji tu 200 let starou definici, aby bylo jasne o cem je rec, protoze jednotliva hnuti poznate nejlepe podle jejich korenu, tedy jak a proc vznikly...takze ano, tu jsem mel na mysli.

      Humaniste totiz obvykle stoji na obou stranach barikady, jedni se brani z humanistickych duvodu, druzi jim na hlavy ze stejneho duvodu hazi bomby. A abych byl uprimny, tak ani zadnou moderni definici humanismu neznam, kdyz o tom nekdo vzdycky zacal (myslim denni tisk), tak mi bylo vzdy nejasne, o cem to vlastne mluvi :o)

      Vymazat
    13. no to víte, já jsem holt neznaboh :-)

      Humanismus... mně se to zúžilo na empatický postoj a nečinění zla jako rozumné obecné východisko, co snese test reciprocity (což žádný monotheismus z principu nesnese).

      Vymazat
    14. Ja jsem take neznaboh, coz ale nevylucuje, ze nejsem metafyzik. Casem jsem zjistil, ze nase smysly nam davaji "nekonstantni" vystupy a tudiz mam tendenci verit, ze tenhle svet je jen nasim zdanim :o)
      Jinak obecne rozumnych vychodisek jsem se davno vzdal- a to z vyse uvedenych duvodu, zkratka neverim na rozumovou shodu, kdyz nase rozumy jsou zasobovany rozdilnymi informacemi.

      Vymazat
  6. Zapomněl jsem na jednu ze stěžejních charakteristik Pravdy a lásky: raději se budou mýlit s Američany než by měli pravdu s Putinem. Hořce dokonale toto credo profesorky Šiklové dokazují v těchto týdnech. :-(

    OdpovědětVymazat
  7. Vodniku zapomels na to nejdulezitejsi
    ze Pravda a laska neni pro kazdeho
    Jakou to ma podobu v zivote nahledni na odkaz nize :

    Donbas
    Když vlajou v Kyjevě a Donbassu vlajky 1. Ukrajinské divize SS „Galizien“ a německé divize „Das Reich“ (Batalion Azov používá symbol zlomené vidlice, který patřil za II. sv. války 2. Obrněné divizi Waffen SS „Das Reich“. Pravý sektor používá na vlajce zlomenou vidlici na pomezí černého a červeného kantonu, Azov používá celovlajkový žlutý kanton) nad hlavami rekrutů oddílu Azov a žoldáků Pravého sektoru, jsou kamery západních médií vypnuté. Mediální obraz genocidy ruského obyvatelstva se nesmí dostat ven. Majdan a jeho děti musí být vykreslovány jen v pozitivním světle. Drastické záběry z řádění fašistického ukrajinského oddílu Azov a Pravého sektoru. Násilné verbování mužů na ulici proti jejich vůli. Odvody nezletilých. Nucení k přísaze na vlajku SS. Odpor vůči odvodům na západě Ukrajiny. Dezerce odvedenců. Na uhel spálená těla. A mnohé další autentické necenzurované záběry, které před vámi západní i česká média tají. Toto vám TV Nova neukáže!
    http://aeronet.cz/news/ukraine-crisis-death-and-destruction-continues-in-eastern-ukraine-dokument-anglicke-titulky/

    Published on Jul 27, 2014
    Extensive war crimes in Donbass from July 2 to July 24, 2014. Kiev's warmongers/Zionists continue genocide of civilian population and deliberate destruction of Eastern Ukraine's infrastructure - schools, hospitals, kindergartens, power plants, train stations, factories, etc. The majority of the footage and interviews you will see in this documentary film have never been shown on TV.
    https://www.youtube.com/watch?v=NE18iPQ1Euk#t=13

    OdpovědětVymazat
  8. OT: Zdravím Vodníku, nějak jste zmizel ze sítě, dva měsíce mimo. Nejste nemocný?

    cnemo

    OdpovědětVymazat

Kursiva: <i>text</i>
Tučně: <b>text</b>
Odkaz: <a href="http://adresa">text</a>, tedy <a href=""></a>