pondělí 12. srpna 2013

Česká republika 24 let po pádu totality

Nejlepší popis situace, který jsem četl za poslední hodně dlouhou dobu od Veroniky Sušové Salminen.

Aktualisace: celý rozhovor s Veronikou Sušovou Salminen je zde.

12 komentářů:

  1. Leon Kreutzfeld12. srpna 2013 15:53

    To je zajimavy report od pani Salminen. Ja jiz tez delsi dobu premyslim, ze cely ten ctvrtstoleti stary liberalne-demokraticky experiment ve vychodni Evrope pravdepodobne zklamal nadeje, ktere do nej lide v 90. letech vkladali.

    Napriklad Cesi si dnes ale uz nebudou moci stezovat na Hitlera nebo Brezneva, pohrbivaji si to sami, i kdyz z toho se tezko vyvozuje nejaka skupinova ci individualni vina.

    Premyslim o tom v rovine cca 10 let stare knihy Future of Fredom od Fareeda Zakarii. On mimo jine tvrdi, ze se ukazuje vhodnejsi demokratizovat liberalni diktaturu (takovou s uctou k pravnimu statu jako treba jizni Korea nebo Singapur), nez vstipit neliberalni demokracii uctu k pravnimu statu a lidskym pravum.

    V Cesku ten politicky system prave dost nese znaky neliberalni demokracie, bezohledne vlady vetsiny, treba ovladani statni spravy a statnich podniku viteznymi politickymi stranami a zkorumpovany janouskovsky statokapitalism, vztah vetsiny k romskemu ethniku na strane jedne a zvrhla forma multikulti pozitivni diskriminace na strane druhe, novodobe hony na carodejnice jak je zname z ‘fousu, atd.

    Otazka, jestli ten system ma dostatek vnitrni sily, aby se vytahl ze sracek za vlastni ksandy. Na jedne strane maji Cesi geografickou vyhodu z blizkosti zapadni Evropy (ta ma svych problemu dost a ani uz moc nepomaha), na strane druhe ve svete existuje cela rada zkorumpovanych neliberalnich demokracii, takze nejaky progress automaticky vubec neni.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já si myslím, že to je taky dáno mentalitou dané populace. Souhlasím s Tomášem Pecinou v tom, že Češi žádnou skutečnou demokracii mít nemůžou, protože to neumějí. Pro ně je ideální nějaká taková více nebo méně osvícená diktatura (raději více, že), tedy paradoxně například takový nějaký putinovský presidentský systém, který zachránil Rusko, když na tom bylo podobně jako ČR. Český občan je ovšem mediálně hněten k tomu, aby právě Putina považoval za současného padoucha č.1 a poražená pravice teď bezostyšně zneužívá českou rusofobii k tažení proti "putinoidnímu" Zemanovi, který - ať už je to ožrala, xenofobní prase a fanatický sionista - by za určitých okolností mohl něco takového v ČR realisovat, jestli mu teda Kalousek, Schwarzenberg a havloidi nakonec nepodrazí nohy nějakým faulem.

      Vymazat
    2. Leon Kreutzfeld12. srpna 2013 17:21

      Ja si tedy myslim, ze ona havloidy sdilena vise Ceska jako standardni liberalni demokracie, representovana sloganem “zpatky do Evropy” je v poradku. Kdyby Cesko lezelo tam, kde lezi Kazachstan, tak bych si to nemyslel, ale protoze lezi zaboreno chebskym nosem v Nemecke riti, tak ambice byt standardni zapadoevropskou zemi se vsemi neduhy, ktere k tomu patri je spravna.

      Jestli tomu stoji v ceste ceska mentalita to nevim. Hodne Americanu taky nema zrovna demokraticke mysleni nebo manyry, ale ten system to ustoji. I kdyz je pravde, ze v tech 3 mocenskych pilirich jako legislativa exekutiva a justice povedomi o systemu a jak ma fungovat je urcite daleko vetsi nez v Cechach. Proto premyslim nad tim, jestli pokrok prijde tak nejak automaticky, a myslim, ze ne. Vyvoj v USA byl vzdy posunovan ruznymi aktivisty a kverulanty typu vp. Peciny nebo Sinagla a to je pokrok postupny a bolestivy. V Cesku to ale smeruje k potlacovani osobnich svobod za postupne a pokracujici debilisace elektoratu. (tam je mozna parallela s vyvojem v celem tzv. demokratickem svete)

      Pokud ovsem tradicni wechslackou mentalitu Prazaku zkrizite s authoritativnim putinovskym systemem, bude to imho chvili ok pro ty duchodce co pred ctvrtstoletim zvonili klicema za dziny a videa, ale nakonec to do riti pujde rychleji. Dnesni Rusko s tim jak o dulezitost prichazi ropa ma pred sebou bez reforem pomerne chmurnou budoucnost jak politicky tak i hospodarsky.

      Vymazat
    3. Ja si tedy myslim, ze ona havloidy sdilena vise Ceska jako standardni liberalni demokracie, representovana sloganem “zpatky do Evropy” je v poradku.
      V pořádku by byla, kdyby resonovala s realitou, vp. Kreutzfeld. Takto se obávám, že je to utopie, nemnoho reálnější Marxovy beztřídní společnosti. Ke skutečně(?) demokracii Čechům nepomůže nos v německé řiti ani Tomáš Pecina, pokud je to mravně zdevastovaná společnost.

      V USA je úplně jiná situace: to, že ten systém ty fašouny tamm ustojí, je dáno jinou historickou situací, kterou tu nehodlám rozbírat, a ne tím, že by nějaký kvalitní(???) systém tak nějak automaticky garantoval sebe sama, potažmo zkvalitňoval obyvatelstvo - tohle je přesně ten základní Marxův omyl!

      Že by česká varianta "osvícené" diktatury byla velmi pravděpodobně hodně málo osvícená, spíše vekslácká, bonzácká, závistivá, podrazácká atd., toho se lze obávat; nakonec čekat nějaké zázraky od Zemana mohou jen naivní nešťastníci. Ale česká varianta západní demokracie se ukazuje jako akutně devastující, takže putinism by byl, domnívám se, možná menším zlem, v této fasi. Co by bylo potom, to by záleželo na spoustě věcí, na mezinárodní situaci atd., ale za daných okolností Češi bez knuty žít nemohou a je otázka, zda k tomu budou schopni vychovat své potomky pro budoucnost.

      Vymazat
  2. A víte, proč to Čulík publikoval? Jestli ne, tak si přečtěte další článek.

    Jak tam "nenápadně" naznačuje, že by měl dostávat příspěvek na propagaci ČR...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, jistě si chce na tom přihřát svoji polívčičku. To nemění nic na tom, že ta analysa je správná.

      Vymazat
  3. A hele, tenhle cigoš přišel na to, proč jsou Češi takoví sráči. Jsou to totiž Židi ...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To víte, jestliže Češi dopustili, že jejich kulturu representuje Kafka, Ornest, Poláček, Werich, Voskovec, Horníček, Radok, Forman, David Černý, Jan Kraus nebo J.X.Doležal, těžko můžete chtít po nějakém Indovi, aby to rozlišoval. Já taky nepoznám Drávida od Bengálce, když bude ten hodně opálený. Je kuriosní, že ztotožňuje židovství s atheismem, ale okcidentálci zase běžně ztotožňují buddhism s atheismem, což se sice navenek podobá víc, ale je to stejná blbost. Možná ho k tomu dovedl fakt, že všechny ty kommunistické puče a sovětské republiky v první čtvrtině 20. století řídili a vedli Židé. Nakonec Frankfurtská škola taky nebyla moc německá...

      Vymazat
  4. Nevím, kteří Češi, co a kdy dopustili. Vodníku, kdo tu rozhoduje o osobnostech, kteří českou kulturu reprezentují a kteří ne?

    Franze Kafku netřeba považovat za reprezentanta české kultury, neb jeho spisy jsou psány výlučně německy. Pražský rodák česky též uměl vcelku dobře, jak např zjistí návštěvník Kafkova muzea na pražské Kampě, kde jsou vystaveny všelijaké zajímavé písemnosti z Kafkova života. Kafka je uznávaným mistrem německé literatury a Němci jeho knihy opětovně vydávají a o něm s obdivem sepisují množství učených knih, jak možno zjistit navštívením nějaké univerzitní knihovny.

    Karel Poláček byl pro změnu mistrem české literatury a kdo ho nepovažuje za reprezentanta české kultury, se prostě dle mého značně mýlí.

    K ostatním se nebudu vyjadřovat, nejsem kádrovák. Jen bych zopakoval mojí otázku, kterýžto znalec české kulturu či břitký literární kritik rozhoduje, kdo k české kultuře patří a kdo ne, kdo je vlastenec a kdo ne...und so weiter. Takovému pochybnému novináři jako je pan A. B. Bartoš bych podobnou roli určitě nesvěřil; to spíš někomu na úrovni F. X. Šaldy.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nemyslím, že o tom někdo "rozhoduje", a už vůbec ne nějaký literární nebo výtvarný kritik.

      Kafka je pro cizince symbolem Prahy par excellence, víc než gotika nebo Karel IV. Moje žena dělala víc jak deset let průvodkyni a má intimní známé v českých kulturních kruzích, takže díky jí jsem se v tomto názoru utvrdil. Jistě nechceš tvrdit, že to způsobil literární vědec Eduard Goldstücker.

      Nejen Poláček, ale všichni ostatní mnou jmenovaní (snad s výjimkou posledních dvou) jsou bezesporu representanty české kultury, ať se to komu líbí nebo ne. Nemyslím, že je to dílem literárních nebo výtvarných kritiků. Tak to prostě je. S A.B.Bartošem to samozřejmě nijak nesouvisí.

      Vymazat
  5. Omlouvám se, že jsem nevysvětlil spojení mezi A.B.Bartošem a snahou někoho vyřazovat z českého národa, popřípadě ho do něho chybně zařazovat, jako v případu slavného spisovatele Franze Kafky.

    Podobné snahy má již delší dobu zmíněný novinář "Prvních zpráv". Bylo by mnoho dalších příkladů z jeho velkého množství článků o židech a "pravdoláskařích", ale mně dnes postačí pomluvy, které napsal na adresu Karla Schwarzenberga. Tak v nedávném článku píše, že je Schwarzenberg Rakušan, ačkoliv sensu stricto má kníže občanství české a švýcarské. Na Facebooku ho zase kádruje na židobolševického zednáře, který miluje Izrael, jehož je také tajným agentem a nadto je to nečeský, neopravdový europoskok.

    Připustit, že by Schwarzenberg měl být považován v první řadě za Čecha nepřipustí Bartoš ani ve snu.

    Připomíná mi to žurnalistickou žumpu, která se vyvalila v českém tisku po Mnichovu na adresu Beneše a jeho vlády. Psal o tom svého času zajímavě Václav Černý ve svých "Pamětech".

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A.B.Bartoš píše často blbosti, ale ohledně osoby Karla Schwarzenberga si nedělám nejmenší illuse - opět bez ohledu na to, co o něm píše Bartoš (přiznám se, že jsem to nečetl).

      Vymazat

Kursiva: <i>text</i>
Tučně: <b>text</b>
Odkaz: <a href="http://adresa">text</a>, tedy <a href=""></a>